چکیده:
هدف: هدف از پژوهش، ارائه الگویی برای تربیت مدیران خلاق در شرکت پتروشیمی عسلویه بود. روش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران و کارشناسان شرکت پتروشیمی عسلویه بود که 200 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساختهای بود که سوالات و گویههای آن از مطالعه ژرف ادبیات استخراج شده بودند. برای روایی دادهها از روایی محتوایی مبتنی بر پانل متخصصان استفاده شد و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به مقدار به دست آمده از این آزمون (91/85/0)، مناسب تشخیص داده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مدل تربیت مدیران خلاق در شرکت پتروشیمی عسلویه دارای 4 بعد فردی، شغلی، گروه کاری و سازمانی بود. افزون بر آن، یافتههای پژوهش نشان داد که بعد سازمانی دارای بیشترین اهمیت و بعد فردی دارای کمترین اهمیت است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر دلالت بر این مساله دارد که تنها با تمرکز بر ویژگیهای فردی و شخصیتی نمیتوان مدیرانی خلاق و سرآمد داشت. بلکه بخش گستردهای از این تربیت باید صرفِ فراهم کردن بسترهای کلان سازمانی برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته افراد شود و تا این بستر فراهم نشود، هرگونه دورهی آموزشی ارتقای مهارتهای فردی و شغلی محکوم به شکست است.
Objective: The purpose of this study was to provide a model for training creative managers in Assaluyeh Petrochemical Company.Method: In the present study, a descriptive-analytical method was used. The study population included all managers and experts of Assaluyeh Petrochemical Company, 200 of whom were selected using stratified sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose questions and items were extracted from an in-depth study of the literature. For data validity, content validity based on expert panel was used and for the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used, which was considered appropriate according to the value obtained from this test (0.85 / 91). Structural equation model was used to analyze the research data.Results: The findings of this study showed that the model of training creative managers in Assaluyeh Petrochemical Company had 4 dimensions: individual, job, working group and organizational. In addition, the research findings showed that the organizational dimension is the most important and the individual dimension is the least important.Conclusion: The findings of the present study indicate that it is not possible to have creative and outstanding managers just by focusing on individual and personality traits. Rather, a large part of this training should be devoted to providing macro-organizational contexts to flourish the latent talents of individuals, and until this context is provided, any training course to improve personal and professional skills is doomed to failure.