چکیده:
هر اثر یادمانی در بستر جاری و شرایط تاریخی و مقتضیات و ملزومات فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی دوره ای که در آن پدید می آمده برای گروه های اجتماعی و مردمانی که آن را پدید می آورده اند در زمانه خود چونان واقعیتی زنده و فعّال بر صحنه تاریخ و فرهنگ و زندگی مردم آن جامعه حضور داشته، نقش خود را بر شانه می کشیده و ایفا می کرده است. تأثیر این بناهای یادمانی نیز بر روان و رفتار و اندیشه و خرد و خیال و ذوق و ذایقه گروه های اجتماعی و مردم جامعه ای که با چنین آثاری هم عصر بوده اند بلاواسطه بوده است. معماری یادمانی گونه ای قدرتمند از ارائه است که با بهره گیری از زبان نمادین و قابلیت های معنایی و کالبدی خود به عنوان یک رسانه هنری تدثیر گذار، همواره یکی از بهترین گزینه ها برای بیان فرهنگی جوامع به شمار می رفته است. نوشتار حاضر درآمدی است بر این رابطه و نگاهی گذرا به چارچوب معنایی آن. با توجه به ماهیت تاریخی موضوع حاضر، از روش پژوهش تاریخی و تحلیل تاریخی – توصیفی بهره گرفته شده است. پس از بررسی داده ها و تحلیل آنها، به بررسی ماهیت و چرایی رابطه معماری یادمانی و فرهنگ، پیشینه و دسته بندی اولیه این گونه از معماری پرداخته شد. در نهایت به تأثیر متقابل معماری یادمانی و جایگاه مهم آن در گستره فرهنگی و زیستی جوامع اشاره گردید.
Every monument in the current context and historical conditions and the cultural, social, religious, economic and political requirements of the period in which it emerged for the social groups and people who created it in its time as a living reality and Active has been present on the stage of history, culture and life of the people of that society, has played and played his role on his shoulders. The effect of these monuments on the psyche, behavior, thought, wisdom, imagination, taste and taste of social groups and people of the society who were contemporary with such works has been direct. Memorial architecture is a powerful form of presentation that has always been one of the best options for the cultural expression of societies, using its symbolic language and its semantic and physical capabilities as an influential artistic medium. The present article is an introduction to this relationship and a brief look at its semantic framework. Due to the historical nature of the present subject, the method of historical research and historical-descriptive analysis has been used. After reviewing the data and analyzing them, the nature and why of the relationship between monumental architecture and culture, the background and the initial classification of this type of architecture were examined. Finally, the interaction between memorial architecture and its important place in the cultural and biological spheres of societies was pointed out.