چکیده:
مقدمه: این پژوهش، ارائه مدل سنجش اثربخشی دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران است. روش پژوهش: روش تحقیق ترکیبی (کمی، کیفی) است. جامعه آماری شامل متخصصین و مدیران دانشگاهی و کارکنان سازمان علوم پزشکی استان مازندران میباشد. در مرحله کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و در فاز کمی از روش نمونه گیری طبقهای متناسب و برای گردآوری اطلاعات از روش (میدانی مصاحبه، پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است. پاسخهای جمع آوری شده با استفاده از فنون آمار توصیفی (از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی و تی گروههای مستقل) با استفاده نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های مقاله نشان داد مؤلفههای اصلی دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت دانشگاهی شامل (اثربخشی و کارایی، رضایمندی شغلی، انگیزش و روحیه، برنامهریزی و هدفگذاری، مهارتهای انجام وظیفه مدیریتی، نهادینه کردن اهداف سازمانی، مهارتهای ارتباطی مدیریتی، و در نهایت تأکید بر آموزش و توسعه) است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین نظرات سطوح نهادی و عملیاتی در رتبهبندی ابعاد دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت دانشگاهی به ترتیب (اثربخشی و کارایی، رضایمندی شغلی، انگیزش و روحیه، برنامهریزی و هدفگذاری، مهارتهای انجام وظیفه مدیریتی، نهادینه کردن اهداف سازمانی، مهارتهای ارتباطی مدیریتی، و در نهایت تأکید بر آموزش و توسعه) به ترتیب بیشترین اهمیت و کمترین اهمیت را در دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت دانشگاهی دارند.
This study is to present a model for measuring the effectiveness of short and medium term training courses in Mazandaran University of Medical Sciences. The research method is combined (quantitative, qualitative). The statistical population includes specialists and university administrators and employees of Mazandaran Province Medical Sciences Organization. In the qualitative stage, the purposive sampling method was used, and in the quantitative phase, the proportional stratified sampling method was used, and the method (field interview, researcher-made questionnaire) was used to collect information. The collected responses were analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (correlation and independent t-groups) using SPSS and Lisrel software. The findings showed that the main components of short- and medium-term university courses include (effectiveness and efficiency, job satisfaction, motivation and morale, planning and goal setting, managerial skills, institutionalizing organizational goals, managerial communication skills, and Finally, the emphasis is on education and development. The results also showed that between the views of institutional and operational levels in ranking the dimensions of short-term and medium-term university courses, respectively (effectiveness and efficiency, job satisfaction, motivation and morale, planning and goal setting, managerial skills, institutionalizing organizational goals , Managerial communication skills, and finally the emphasis on education and development are the most important and the least important in short and medium term university courses, respectively.