چکیده:
کارآفرینی پدیده اجتماعی مهمی است زیرا فرصتهای شغلی ایجاد می کند و متعاقبا بیکاری را کاهش می دهد. جنبش اخیر ، به دانشگاهها مسئولیت و تعهد بیشتری در مورد آینده اجتماعی و اقتصادی کشور داده است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر محیط دانشگاه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان می باشد.این مطالعه، قصد کارآفرینانه و عوامل موثر بر آن را در محیطهای موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی بررسی و مقایسه نموده است. در تحقیق حاضر که مطالعه ای توصیفی پیمایشی است 600 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای دولتی و آزاد شهرستان کاشان شرکت نمودند. در نهایت، داده ها به کمک روش معادلات ساختاری از طریق نرم افزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد هیچ شواهدی از تفاوت تاثیرگذاری محیط های دانشگاه دولتی و غیر دولتی بر قصد کارآفرینی دانشجویان وجود ندارد. از دیگر نتایج آن بود که هنجارهای اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی و خواست ادراک شده بر قصد کارآفرینی دانشجویان اثرگذار می باشند. در این میان، خواست ادراک شده بیشترین شدت رابطه را با قصد کارآفرینی دارا بود. به نظر می رسد عواملی که از محیط بزرگتری نسبت به محیط دانشگاه سرچشمه می گیرند می توانند بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تاثیرگذار باشند.
Entrepreneurship is an important social phenomenon because it creates job opportunities and consequently reduces unemployment. The recent movement has given universities more responsibility and commitment to the country's social and economic future. This study examines and compares entrepreneurial intention and the factors affecting it in the environments of public and private higher education institutions. In the present study, which is a descriptive survey study, 600 students studying in public and private universities of Kashan participated. Finally, the data were analyzed using structural equation method using PLS software. The purpose of this study is to investigate the impact of university environment on students' entrepreneurial intention.The results showed that there is no evidence of a difference in the impact of public and private university environments on students' entrepreneurial intention. Among these, perceived desire was most strongly associated with entrepreneurial intention. It seams, Factors that originate from a larger environment than the university environment seem to affect students' entrepreneurial intentions.