چکیده:
در خصوص تاثیر ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دورهی اصلاحات بر روند عکاسی مستند مطالعات کمی صورت گرفته است، این موضوع از لحاظ کاربرد عکاسی مستند با رویکردهای مستند اجتماعی و خبری در ثبت رویدادهای اجتماعی این دوره حائز اهمیت است. این مقاله با هدف مطالعهی رابطهی وقایع این دوره و عکاسی مستند، چگونگی نقش سیاستهای قدرت حاکم بر روند عکاسی مستند را با استفاده از برخی آرای لوکاچ و هاوزر بررسی میکند. در این پژوهشِ کیفی، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات از طریق مرورِ ادبیات مکتوب چاپی و الکترونیکی میباشد.بررسیها نشان میدهد که عکاسی مستند در دورهی اصلاحات تحت تاثیر سیاستها و ایدئولوژی قدرت حاکم بوده و با وجود فضای باز سیاسی و اجتماعی، عکاسان نتوانستند روح زمانهی خود را با تمامی ابعادش بازتاب دهند. مولفههایی چون انتشار مطبوعات، ظهور خبرگزاریها، برگزاری مسابقات، سالانههای عکاسی، نمایشگاهها و چاپ کتابهای عکاسی در پیشرفت عکاسی مستند دورهی اصلاحات موثر بودند و عواملی همچون ممنوعیتها، سانسور و ممیزی مانع پیشرفت آن بودند، و عکسهایی که در راستای ایدئولوژی قدرت سیاسی حاکم بود و یا از ایدهآلیسمهای آن محسوب میشدند مورد حمایت قرار میگرفتند. میتوان گفت که بر طبق مباحث ارایه شده، جریان عکاسی مستند در دورهی اصلاحات به طور نسبی منطبق بر آرای مطرح شده از لوکاچ و هاوزر میباشد.
Little research has been done about the impact of the political, social and cultural structures of the Eslahat period on the process of documentary photography, this is important because documentary photography with social documentary and News approaches in recording social events of this period. This article, while studying how the documentary photography trend is in this period, the role of the ruling power policies on the documentary photography trend is examined by using some of Lukacs and Hauser's views. In this qualitative research, the research method is descriptive-analytical and information collection is through review of printed written and electronic literature.Studies show that documentary photography was influenced by the policies and ideology of the ruling power during the Eslahat period, and despite the political and social open space, photographers could not reflect the spirit of their time in all its dimensions. Factors such as publication of press, appearance of news agencies, organizing competitions, photography annals, exhibitions, and the publication of photography books contributed to the development of documentary photography during the Eslahat Period and factors such as the prohibition of photography and censorship were an obstacle to its progress. Photographs that were in line with the ideology of the ruling political power or were one of its idealisms were supported. It can be said that according to the arguments presented, how the documentary photography trend in the Eslahat period has relatively in line with the views expressed by Lukacs and Hauser.