چکیده:
امروزه با رسانهای شدن سیاست، بخش قابل توجهی از فعالیتهای سیاسی بواسطه رسانهها و بطور خاص فضاهای آنلاین انجام میشود. این پژوهش با هدف مطالعه رابطه متغیرهای جامعهپذیری سیاسی، آگاهی سیاسی و اثربخشی سیاسی بر مشارکت سیاسی آنلاین و آفلاین در بین دانشجویان دانشگاه شیراز و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. بر این اساس 390 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب و پرسشنامه را تکمیل کردند. در هر سه مدل تدوین شده به نوعی رابطه بین آگاهی سیاسی با مشارکت سیاسی کل و مشارکت در فضای آنلاین و آفلاین معنادار نبوده است و تنها اثر غیرمستقیم وجود داشته است. اما از طرفی رابطه بین اثربخشی سیاسی با مشارکت سیاسی کل و مشارکت آنلاین معنادار بوده و در این جا اثربخشی سیاسی به متغیر میانجی رابطه بین دو متغیر را تحت تأثیر قرار داده است.یافته های تحقیق:نتایج حاصل از آزمون مدل پژوهش نشان میدهد که جامعهپذیری سیاسی بالاترین ارتباط معنادار با متغیر وابسته (مشارکت سیاسی) داشته است (Beta= 56%). همچنین آزمون مدل پژوهش نشان داد که مجموع متغیرهای مستقل پژوهش توانستهاند 45% (R2= 45%) از تغییرات متغیر وابسته پژوهش یعنی مشارکت سیاسی دانشجویان را تبیین نمایند.
Today, with the mediation of politics, a significant part of political activities is done through the media and especially online spaces. This study aimed to study the relationship between the variables of political socialization, political awareness and political effectiveness on online and offline political participation among students of Shiraz University and using structural equation modelling. Accordingly, 390 students completed a questionnaire using a stratified random sampling method appropriate to the selected volume and questionnaire. In all three models, the relationship between political awareness and total political participation and participation in online and offline space was not significant and there was only an indirect effect. But on the other hand, the relationship between political effectiveness with total political participation and online participation is significant, and here the political effectiveness of the mediating variable has affected the relationship between the two variables. Findings: The results of the research model test show that political socialization had the highest significant relationship with the dependent variable (political participation) (Beta = 56%). Also, the test of the research model indicates that the sum of independent research variables could explain 45% (R2 = 45%) of the changes in the research dependent variable, ie students' political participation