چکیده:
در این مطالعه بررسی ارتباط بین مؤلفههای مختلف جامعه شناسی و اجتماعی با سطح یادگیری زبانآموزان زبان آلمانی (سطح مقدماتی A1) هدف اصلی قرار گرفته است. در جهت دستیابی به اهداف تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامههای استاندارد که روایی و پایایی آن تأیید شده است، جمعآوری شده و داده های شرکت کنندگان در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. نمونه آماری این مطالعه را 120 نفر از زبان آموزان مرکز آموزش زبان های خارجی دانشگاه شهید بهشتی که در حال یادگیری زبان آلمانی به عنوان زبان دوم هستند، تشکیل داده است. در این مطالعه میانگین استفاده از استراتژی های آموزش زبان برای هر استراتژی محاسبه و بر اساس مؤلفههای مورد بررسی شرکت کنندگان مقایسه شد. برای مقایسه نمرات شرکت کنندگان از آزمون آماری ANOVA استفاده شد. بدین منظور، میانگین استفاده از استراتژی های آموزش زبان در میان زبان آموزان متفاوت از نظر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس نتایج نهایی بدست آمده، مؤلفههای میزان تحصیلات، وضعیت درآمد، وضعیت مسکن، وضعیت اقتصاد و فرهنگ یادگیری در یادگیری زبان آلمانی توسط زبان آموزان این رشته به لحاظ آماری تفاوت معناداری در سطح 95 درصد ایجاد می کند. به عبارت دیگر، نتایج نشان میدهد تحصیلات بالاتر، وضعیت درآمدی و اقتصادی بالاتر، دارا بودن مسکن و انگیزههای درونی به طور معناداری در یادگیری زبان آلمانی تفاوت ایجاد می نمایند.
The main purpose of this study is to investigate the relationship between different sociological and social components with the level of learning of German language learners (introductory level A1). In order to achieve the objectives of the research, the required information was collected through standard questionnaires whose validity and reliability were confirmed and the data of the participants in the present study were statistically analyzed using SPSS software. The statistical sample of this study consists of 120 students of Shahid Beheshti University Foreign Language Training Center who are learning German as a second language. In this study, the average use of language learning strategies for each strategy was calculated and compared based on the components studied by the participants. ANOVA statistical test was used to compare participants' scores. For this purpose, the average use of language teaching strategies among different language learners in terms of economic, social and cultural status were assessed. Based on the final results, the components of education, income status, housing status, economic status and learning culture in learning German by students in this field make a statistically significant difference at the level of 95%. In other words, the results show that higher education, higher income and economic status, housing and intrinsic motivation make a significant difference in learning German.