چکیده:
خودشیفتگی که بهعنوان یک ساختار شخصیتی مطرح است، میتواند قضاوتها و تصمیمهای مدیران از احتمال نتایج گوناگون را تحتتأثیر قرار دهد. خودشیفتگی در بین مدیران نقشی حیاتی در انجام فعالیتهای مرتبط با مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و هزینههای تحقیق و توسعه دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارتباط خودشیفتگی مدیران با هزینههای تحقیق و توسعه بر اساس نقش تعدیلکنندگی عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت است. در این پژوهش از دو معیار پاداش نقدی مدیران و اندازه امضای مدیران برای سنجش خودشیفتگی مدیران استفاده شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی است. در این راستا ۱۳۲ شرکت بهعنوان شرکتهای عضو نمونه انتخاب گردید که در طی سالهای ۱۳۹۹-1389 در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت داشتهاند. دادههای پژوهش از صورتهای مالی واقعی شرکتها از طریق سایت کدال جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اکسل گردآوری شد. روش آزمون فرضیهها رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزارهای Image J و ایویوز ۱۲ میباشد. یافتهها نشان داد که پاداش نقدی مدیران و اندازه امضای مدیران با هزینههای تحقیق و توسعه ارتباط معناداری ندارد. عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت با هزینههای تحقیق و توسعه ارتباط مثبت دارد. عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت نقش تعدیلکنندهای بر ارتباط پاداش نقدی مدیران و اندازه امضای مدیران با هزینههای تحقیق و توسعه ندارد. نتایج این پژوهش بر توسعه ادبیات مربوط خودشیفتگی مدیران و هزینههای تحقیق و توسعه میافزاید. برای هزینههای تحقیق و توسعه خودشیفتگی یک ویژگی تأثیرگذار نمیباشد، زیرا میل به تمجید و تحسین توسط سهامداران باعث میشود که مدیران کمتر به تحقیق و توسعه توجه کنند.
Narcissism, which is considered as a personality structure, can affect managers' judgments and decisions regarding the possibility of various outcomes. Narcissism among managers plays a vital role in carrying out activities related to corporate social responsibility and research and development costs. Based on this, the aim of the current research is to relate managers' narcissism with research and development costs based on the moderating role of corporate social responsibility performance. In this research, two measures of managers' cash rewards and the size of managers' signatures have been used to measure managers' narcissism. In terms of purpose, the research is applied and correlational. In this regard, 132 companies were selected as sample member companies that were active in the Tehran Stock Exchange during 2019-2020. The research data was collected from the real financial statements of the companies through the Kodal website and compiled using Excel software. The hypothesis testing method is multivariate regression using Image J and Eviuse 12 software. The findings showed that managers' cash bonus and the size of managers' signatures have no significant relationship with research and development costs. The company's social responsibility performance has a positive and significant relationship with research and development costs. The performance of social responsibility of the company does not have a moderating role on the relationship between managers' cash rewards and the size of managers' signatures with research and development costs. The results of this research add to the development of the literature related to managers' narcissism and research and development costs. This research shows evidence that narcissism is not an influential characteristic for research and development costs, because the desire to be praised by shareholders makes managers pay less attention to research and development.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس هدف پژوهش حاضر ارتباط خودشيفتگي مديران با هزينه هاي تحقيق و توسعه بر اساس نقش تعديل کنندگي عملکرد مسئوليت اجتماعي شرکت است .
6 Bachrach 7 Wood 8 Tan & Tan 9 Yew 10 Banerjee & Hitoshi 11 Gallaud & Nayaradou 114 مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت با ويژگيهاي شخصي و جامعه شناختي مديران ارشد مثل ؛ استثنا در ويژگيهاي برتر، ارشدي، جنسيت ، و مهارت هاي شناختي ارتباط دارد (هانگ ١٢، ٢٠١٣).
همچنين پژوهش هاي حسابداري نشان 12 Huang 13 Popkova 14 Cassiman 15 Denoni 16 Fan & Wang 17 Chatterjee & Hambrick 115 ميدهد که تمايلات خودشيفتگي مديرعامل احتمالاً معيارهاي عملکرد حسابداري را از طريق 18 مشارکت در فعاليت هاي واقعي، مانند افزايش توليد و فروش ، افزايش ميدهد (اوريلي و همکاران ، ٢٠١٤) مديران عامل خودشيفته ترجيح ميدهند که عملکرد کوتاه مدت شرکت را از طريق کاهش هزينه هاي تحقيق و توسعه افزايش دهند تا به شهرت بيشتري دست يابند و مورد تحسين سرمايه گذاران قرار گيرند (آجنورتري و همکاران ، ٢٠٢١).
18 Oreilly 19 Kim & Thapa 20 Ortizde 116 خواجوي و همکاران (١٣٩٧) به بررسي نقش تعديل کنندگي خودشيفتگي مديران در تبيين رابطه بين مسئوليت پذيري اجتماعي و عملکرد مالي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
نتايج حاصل از فرضيه هاي پژوهش حاکي از آن است که رابطه اي مستقيم و معنادار بين خودشيفتگي مديران و مسئوليت پذيري اجتماعي و عملکرد مالي وجود دارد.
بررسي نقش تعديل کنندگي خودشيفتگي مديران در تبيين رابطه بين مسئوليت اجتماعي و عملکرد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .