چکیده:
تعامل دانشگاهها با سازمانها و شرکتها از جمله ضروریات ارتباط علم و عمل برای دانشگاهها و نیز روزآمدسازی منابع انسانی برای شرکتهای خصوصی و سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تعامل دانشگاه با شرکتهای خصوصی و سازمانهای دولتی در زمینه توانمندسازی کارکنان و مدیران صورت گرفته است. در این تحقیق، بر اساس رویکرد مطالعه موردی و با کمک روش تحلیل مضمون، ده دانشگاه برتر جهان (شامل ام آی تی، استنفورد، آکسفورد، کمبریج، دانشگاه سلطنتی لندن،هاروارد، یو سی ال، ییل، شیکاگو و برکلی) که اقدام به ارائه دورههای توانمندسازی ویژه سازمانها و شرکتها میکنند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش حاکی از این است که دانشگاههای مورد بررسی در اغلب موارد اقدام به تاسیس مراکز آموزشهای مهارتی برای ارائه خدمات آموزشی در قالب دورههای کوتاهمدت به سازمانها و شرکتها کرده و از این طریق به روزآمدسازی منابع انسانی کمک میکنند. بر اساس واکاوی تجربیات دانشگاههای برتر جهان میتوان الگوی مفهومیتعامل بهینه دانشگاه با شرکتها و سازمانها را در زمینه برگزاری دورههای آموزشی در سه محور شیوه طراحی دورهها، روش گزینش و انتخاب افراد واجد شرایط برای حضور در دوره و شیوه اجرا و برگزاری دورهها طراحی کرد.
Interaction of universities with organizations and companies is one of the necessities of communication between science and practice for universities, as well as updating human resources for private companies and government organizations. The aim of this study was to design a model of university interaction with private companies and government organizations in the field of empowerment of employees and managers. In this study, based on the case study approach and with the help of content analysis method, the top ten universities in the world (including MIT, Stanford, Oxford, Cambridge, Royal University of London, Harvard, UCL, Yale, Chicago and Berkeley) Which offer special empowerment courses for organizations and companies, have been analyzed and reviewed. The results indicate that the studied universities in most cases establish skills training centers to provide educational services in the form of short courses to organizations and companies and thus help to modernize human resources. Based on the analysis of the experiences of the world's top universities, it is possible to design a conceptual model of optimal interaction between the university and companies and organizations in the field of training courses in three areas: course design method, selection method and selection of qualified people to attend the course.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق ، بر اساس رويکرد مطالعه مـوردي و بـا کمـک روش تحليـل مضـمون ، ده دانشـگاه برتـر جهـان (شـامل ام آي تـي ، اسـتنفورد، آکسـفورد، کمبـريج ، دانشـگاه سـلطنتي لندن ،هاروارد، يو سي ال ، ييل ، شيکاگو و برکلي ) که اقدام به ارائه دوره هاي توانمندسازي ويژه سازمان هـا و شرکت ها مي کنند، مورد تحليل و بررسي قرار گرفته اند.
نتايج پژوهش حاکي از اين است که دانشـگاه هـاي مورد بررسي در اغلب موارد اقدام به تاسيس مراکز آموزش هاي مهارتي بـراي ارائـه خـدمات آموزشـي در قالب دوره هاي کوتاه مدت به سازمان ها و شرکت ها کرده و از اين طريق به روزآمدسازي منابع انساني کمک مي کنند.
در اين بين بـه صـورت ويـژه ، سـه مـورد از راهبردهاي مستخرج در زمينه نقش دانشگاه ها در توانمندسازي نيروي انساني صنعت اسـت که شامل ١) تبادل نيروي انساني بين دانشگاه و صنعت با تعيين صـلاحيت فنـي مـديران و ميزان مهارت توسط سازمان آموزش فني حرفه اي، ٢) برگزاري دوره هاي آموزشي پيشـرفته براي صنوف دانشـجويان در کارگـاه هـا، ٣) برگـزاري دوره هـاي مهـارتي و فنـاوري بـراي کارکنان بخش صنعت ، ميشود.
جدول ١- انتخاب دانشگاه هاي برتر جهان (رجوع شود به تصویر صفحه) در گام دوم ، به تارنماي رسمي هر يک از اين دانشگاه ها رجـوع شـد و تـلاش شـد تـا اسناد مرتبط با همکاري آنها با ادارات دولتي و يا شرکت هاي خصوصي در زمينه برگـزاري دوره هاي آموزشي به همراه بروشورهاي تبليغاتي ايـن دانشـگاه هـا از پايگـاه اينترنتـي هـر دانشگاه – که آدرس هر کدام در بخش منابع اينترنتي ذکر شده است - جمـع آوري گشـته و در گام سوم ، داده هاي اوليه اي از کيفيت ارتباط و تعامل دانشگاه ها با سازمان ها و شرکت هـا به دست آمد.