چکیده:
این پژوهش با هدف توصیف و تحلیل رفتار درمانی و اصلاح الگوهای رفتاری و کاهش اضطراب دانش آموزان مدارس با دو رویکرد روانشناسی و اندیشه اسلامی مطابق با احادیث قدسی و آیات قرآنی، انجام شده است. در بررسی تعداد کثیری از منابع اسلامی اعم از آیات و روایات مربوط به موضوع، یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشتر آیات قرآن و احادیث، از نظر مفاهیم و مضامین همسو با علم روانشناسی میباشند. این احادیث، عمدتاً درون مایه اخلاقی، عرفانی و روانشناسی دارند که مخاطبان خود را به حسن سلوک و کسب فضایل و پرهیز از رذایل برای نیل به خود آگاهی وکشف استعدادهای درونی و فطری که منجر به کاهش استرس، نگرانی و تقویت مثبت اندیشی در فرد میشود، فرا میخوانند. مقاله پیشرو، با توجه به اهمیت موضوع، نقش و جایگاه خطیر آیات و احادیث، در جوامع اسلامی بویژه در میان مربیان تعلیم و تربیت و از طرفی تاثیر مدرسه در شکل گیری شخصیت دانش آموزان و به کارگیری روشهای نوین درصدد آن است تا با الگوگیری از خصایص رفتاری مطلوب و مورد قبول علم روانشناسی و آموزههای دینی، سعی در اصلاح و تقویت رفتار ایدهآل دانش آموزان از طریق کاهش استرس، نگرانی و نیل به خودباوری در آنها گردد.
This research has been conducted with the aim of describing and analyzing behavior therapy and modifying behavioral patterns and reducing school students' anxiety with two approaches of psychology and Islamic thought in accordance with holy hadiths and Quranic verses. In examining a large number of Islamic sources, including verses and traditions related to the subject, the findings of the research show that most of the verses of the Qur'an and hadiths are in line with psychological science in terms of concepts and themes. These hadiths mainly have moral, mystical and psychological themes that encourage their audience to behave well and acquire virtues and avoid vices in order to achieve self-awareness and discover inner and natural talents that lead to reducing stress, worry and strengthening positive thinking in a person. , they call The following article, considering the importance of the subject, the important role and place of verses and hadiths, in Islamic societies, especially among education instructors, and on the other hand, the impact of schools on the formation of students' personalities and the use of new methods, tries to follow the example of Desirable and accepted behavioral characteristics of psychology and religious teachings, try to improve and strengthen the ideal behavior of students by reducing stress, anxiety and achieving self-confidence in them.