چکیده:
زمینه و هدف: شناسایی و رشد استعدادهای برتر، جایگاه برنامهریزی آموزشی را مضاعف میکند. هدف از این طرح یافتن قوانینی در حوزه استعداد برتر است که با منطق پیروی از عدالتآموزشی در محیطهای دانشگاهی ناسازگار بوده و پیشنهادهایی برای اصلاح ارائه شده است. روش: این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا در سال 1401 انجام شد. جلسات مصاحبه هدفمند با دستیاران و دانشجویان عضو و غیرعضو دفاتر استعداد برتر بههمراه رؤسای این دفاتر در دانشگاههای علوم پزشکی بزرگ برگزار شد. با استخراج کدهای مفهومی اولیه، مرور مداوم و بررسی کدهای مشابه، خلاصهسازی و حذف کدهای تکراری، چهار طبقه اصلی و چهارده طبقه فرعی بهدست آمد. یافتهها: دانشجویان بر لزوم تغییر شرایط عضویت در دفاتر استعداد برتر و شناسایی استعدادها در طول تحصیل متناسب با تلاش و توانمندیهای علمیو پژوهشی خود تأکید داشتند. ایشان ضمن درخواست هماهنگی بین نهادهای آموزشی و اجرایی کشور، خواستار زمینهسازی قویتر مسئولان وزارتین، برای تأثیرگذاری بیشتر آنان بر ارتقا علمیو فرهنگی کشور بودند. نتیجهگیری: رفع اشکالات ساختاری واحدها و بازنگری آییننامهها، ترغیبکنندههای انگیزشی، توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانشجویانبرتر، بایستی مورد توجه مدیران آموزشی ارشد قرار گیرد. دانشجویان ضمن درخواست تعمیم و تغییر بندها و تبصرههایی از آییننامههای مرتبط، با تمهید راهاندازی مراکز سنجش نخبگانی در کلان مناطق با شیوهنامه یکسان موافق بودند. پیشنهاد میشود دفتر امور نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت متبوع با همکاری یکی از نهادهای برجسته آموزشی کشور متولی تشکیل حلقههای تخصصی از استعدادهای برتر دانشگاههای علوم پزشکی شود؛ تا این دانشجویان فرصت بهتر برای تعامل نزدیک با مسئولان وزارت متبوع و مشارکت بیشتر جهت رفع مشکلات آموزشی-پژوهشی و اجرایی را داشته باشند.
Background: Identifying and developing superior talents doubles the importanceof educational planning.The purpose of this plan is to find laws in the field of superior talent that are incompatible with the logic of following educational justice in academic environments and to suggestfor reform have been presented.
Methods: This qualitative study was conducted in 2022using the content analysis method. Targeted interview sessions were held with assistants and students who were members and non-members of gifted students offices as well as the heads of these offices in major universities of medical sciences. Primary conceptual codes were extracted after data analysis, and after continuous review and assessing similar codes, summarization, and removal of duplicate codes, four main categories and 14 subcategories were identified.
Results: Students emphasized the need to change the conditions of membership in gifted students offices and to identify talents during their studies according to their efforts and scientific and research abilities.While requesting coordination between the educational and executive institutions of the country, they inquired forcreatinga stronger foundation for the officials of the ministries, so that they could have a greater impact on the scientific and cultural promotion of the country.
Conclusion: Senior educational managers should pay attention to solving the structural problems of the units and revising the regulations, motivational inducers, and the social and cultural needs of talented students. While requesting the generalization and changes of the statements mentioned in related regulations, the students agreed with establishment of elite assessment centers in metropolitan areas with the same guideline. It is suggested that the Office of Elites and Talented Students of the relevant ministry, be in charge of forming specialized groups of talented students from medical sciences universitiesin cooperation with one of the leading educational institutions in the country; so that these students have closer contact with the relevant ministryofficials and participate more actively in solving educational, research-related and executive problems.