چکیده:
زمینه و هدف: در نظام دینی و اجتماعی ایران فعالیتهای فرهنگی ارزش و منزلت خاصی دارند و لزوم توجه بیش از پیش به این موضوع در دانشگاهها مورد تأکید فراوان میباشد. این مطالعه با هدف بررسی مفاهیم فرهنگی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است. روش: این پژوهش به صورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی استادان گروه علوم پایه، دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه بوده که شامل دو بخش اطلاعات دموگرافی و شاخصهای پایه فرهنگی در قالب ده حیطه شاخصهای کلان میباشد. یافتهها: در رابطه با شاخصهای خرد فرهنگی، از دیدگاه استادان سه شاخص ابتکار و خلاقیتگرایی، عدالت علمی و حقطلبی و در دانشجویان پزشکی، عدالت اجتماعی، استقلالطلبی و تربیتی آموزشی و در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اخلاق عمومی، تربیتی آموزشی و حقطلبی بالاترین میانگین نمره را کسب کرده و بیشترین اولویت را داشتند. نتیجهگیری: بهدلیل انتزاعی بودن مفاهیم و دشواری سنجش مضامین ارزشی و همچنین اهمیت و ظرافت موضوع، بررسیهای علمی دقیق و نظاممند میتواند شرایط و تمهیداتی را در دانشگاهها فراهم کند که به موازات آموزش و پژوهش، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نیز به شکل صحیحتر و مؤثرتر انجام پذیرد. از اینرو بهمنظور ارتقا فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها و بهرهمندی بیشتر دانشجویان از این کارکرد مهم مورد نظر در مراکز آموزش عالی، برقراری ارتباط متقابل و تعامل با آنان در این راستا ضروری مینماید.
Background: In the religious and social system of Iran, cultural activities are of special value and dignity and the necessity of paying more attention to this issue is emphasized in universities. The purpose of this study was to investigate the cultural preferences of medical professors and students of Kermanshah University of Medical Sciences.
Methods: This study was a descriptive cross-sectional study. The statistical population consisted of all professors of basic sciences, medical students of graduate sciences and postgraduate students. The instrument used in this study was a questionnaire consisting of two parts:1) demographic information; and 2)basic cultural indices in ten domains of macro indices.
Results:Overall, the results of the micro-cultural indices indicated that threeindicators of innovation and creativity, scientific justice and entitlement from the teachers' point of view,social justice, independence seeking,and educational attainment from the students’ point of view, and general ethics, educational attainment, and demanding righteousnessamong postgraduate students hadthe highest average scores.
Conclusion: Due to abstraction of concepts and the difficulty of measuring valuesas well as the importance and delicacy of the subject, rigorous and systematic scientific studies can provide conditions and arrangements in universities that, in addition to education and research, cultural and social activities are undertaken more accurately and effectively. Therefore, in order to promote cultural activities in universities and to make the most of students' use of this important function in higher education centers, it is necessary to interact with them.