چکیده:
زمینه: شواهد پژوهشی نشان میدهد که تجارب منفی در خانواده های شهدا و ایثارگر، ممکن است منجر به پایین آمدن وضعیت سلامت روان گردد. بنابراین، مداخلاتی که بتواند بحران معنا و بهزیستی روانی را برای مقابله با چالش ها و رهایی از پوچی و بیهودگی در این جامعه افزایش دهد از اهمیت بالایی برخودار هستند. اما در زمینه کاربرد این درمان ها در این جامعه شکاف مطالعاتی وجود دارد. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر چشم انداز زمان بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهدا و جانبازان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بیست و هشت نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز، به صورت در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و آزمایش (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1995)، پرسشنامه معنای زندگی استگر (2005) و پرسشنامه سرزندگی رایان و فردریاک (1997) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. مداخله مبتنی بر چشم انداز زمان در 6 جلسه انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد چشم انداز زمان بر احساس معنای زندگی تأثیر دارد (0/05 ˂p) اما بر سرزندگی و شاخص های پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اثر معنی داری نداشت (0/05 ˃p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت، مداخله مبتنی بر چشم انداز زمان می تواند به عنوان روشی برای بهبود احساس معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد و لذا آگاهی و استفاده از این روش جهت بهبود احساس معنای زندگی میتواند کمککننده باشد.
Background: Studies have reported that negative experiences in the families of veterans and martyrs may lead to a decrease in mental health. Therefore, interventions that can increase the crisis of meaning and psychological well-being to face the challenges and get rid of the absurdity and futility in this society are of great importance. But there is a study gap in the field of application of these treatments in this society.
Aims: This study was conducted to investigate the impact of education based on time perspective on psychological well-being, sense of meaning in life, and vitality of wives of martyrs and veterans.
Methods: The method of this study was quasi-experimental with a pretest-posttest design along with a control and experimental group. Using available sampling, 28 wives of martyrs and veterans of Shiraz participated in this study and were randomly assigned to the control group (n=14), and experimental group (n=14). Ryff Psychological well-being Questionnaire (Ryff, 1995), Meaning of Life Questionnaire (Steger, 2005), and Vitality Questionnaire (Rayan and Fredrik, 1997) were used to collect data. Time perspective intervention was performed in 6 sessions. Data were analyzed using a multivariate analysis of covariance.
Results: Overall, the findings showed that time perspective intervention affects the meaning in life (p˂0.05). However, it had no significant effect on the vitality and psychological well-being scores (p˃0.05).
Conclusion: It can be concluded that time perspective intervention can be considered as a method to improve the sense of the meaning of life in the spouses of martyrs and veterans. More studies are needed to generalize the findings of the study.