چکیده:
زمینه: تحقیقات نشان میدهد افراد دارای اختلال کمبود توجه/فزونکنشی مشکلات عدیدهای در زمینه سلامتروان تجربه میکنند که میتواند با خطر تشخیص اشتباه یا نادیدهگرفتهشدن و پیامدهای وخیمتر همراه باشد. ایندرحالی است که مطالعات داخلی تاکنون به موضوع شیوع اختلال و سلامتروان در یک مطالعه مقایسهای، در جامعه مورد مطالعه توجه کمی داشتهاند. هدف: اهداف پژوهش بررسی میزان شیوع اختلال در میان دانشجویان شهر اصفهان و مقایسه سلامتروانی دانشجویان دارای اختلال و بدون اختلال بوده است. روش: طرح پژوهش در بخش اول، توصیفی و در بخش دوم علّی - مقایسهای بود و آزمونهای فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس و تیمستقل استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای بیشفعالی – کاستی توجه بزرگسالان بارکلی (2011)، مقیاس خودسنجی بیشفعالی کمبود توجه بزرگسالان (2005)، سلامتروان (1976) و جمعیتشناختی بود. حجم نمونه 600 نفر که براساس روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. یافتهها: براساس نقطهبرش پرسشنامه بارکلی، شیوع اختلال در بین دانشجویان 13/5 درصد اما براساس پرسشنامه خودسنجی، 12 درصد بوده است. در بین زنان مبتلا به اختلال، نوع کمبود توجه 18/8 درصد، نوع فزونکنشی 4/5 درصد و نوع مختلط 6/33 درصد بود. در بین مردان مبتلا، نوع کمبود توجه 9 درصد، نوع فزونکنشی 4/83 درصد و نوع مختلط 7/16 درصدگزارش شد. از نظر مقایسه در خردهمقیاسهای سلامتروان یافتهها حاکی از آن بود که تفاوت پرخاشگری، ترسافراطی، حساسیت در رابطه، وسواس، اضطراب و افسردگی بین دوگروه دارای احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی و بدون احتمال ابتلا اختلال معنیدار بود (0/05 P) درحالیکه سایر خردهمقیاسها تفاوت معنیدار نداشتند. نتیجهگیری: احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی در بین دانشجویان درحال افزایش است. علاوه براین برخی ابعاد سلامتروان در دانشجویان مبتلا با همتایان عادی، تفاوت دارند.
Background: Research shows that people with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) experience many mental health problems that can be associated with the risk of being misdiagnosed or neglected and have more serious consequences. Meanwhile, domestic studies have paid little attention to the topic of the prevalence of ADHD and mental health, in a comparative study in the studied population.
Aims: This study aimed to examine the prevalence of ADHD in university students of Isfahan city and compare the mental health of students with and without the disorder.
Methods: The study method was descriptive in the first section and causal-comparative in the second part while frequency, mean, standard deviation, analysis of variance, and independent t-test were used. Barkley Adult ADHD Rating scale (2011), ASRS (2005), SCL-90 (1976), and demographic questionnaire were used. The sample size was 600, selected based on random cluster sampling.
Results: According to the Barkley questionnaire, 13/5 percent have ADHD, but based on ASRS 12 percent have ADHD. Amongst females with ADHD, 18/8% were inattention type, 4/5% hyperactivity type and 6/33% reported combined type. Amongst males with ADHD, 9% were inattention type, 4/83% were hyperactive and 7/16% reported combined type. In comparison, between 2 groups with the probability of ADHD and without, the mental health elements like aggression, excessive fear, sensitivity in the relationship, obsessive-compulsive behaviors, anxiety, and depression were significant (P
Conclusion: The probability of suffering from ADHD is increasing among university students. In addition, some dimensions of mental health in ADHD students are different from their normal counterparts.