چکیده:
کودکان یکی از مهمترین گروههای ساکن در محلات شهری هستند که احساس آنها نسبت به محله، تاثیر زیادی بر رشد فردی و اجتماعی آنها داشته و توجه به خواستههای آنها در طراحی و ساماندهی محلات شهری- بهویژه محلات قدیمی و فرسوده که کیفیت مناسبی ندارند- از اهمیت و ضرورت قابل توجهی برخوردار است. در این راستا، در پژوهش حاضر، هدف آن است که با استفاده از رویکردی آمیخته و با تمرکز بر محلهی حصارک بالا واقع در بافت فرسودهی مصوب شهر کرج، دیدگاههای کودکان دبستانی بررسی و ارزیابی شود. در این راستا 1) میزان علاقهی کودکان به محله (گردآوری دادهها به کمک ابزار مصاحبه و تحلیل آنها به صورت کمی و با کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس.) و همچنین 2) تفسیر دیدگاههای بصری و نوشتاری آنها در ارتباط با محلهی ایدهآل (گردآوری دادهها به کمک نقاشی و متن (انشاء) و تحلیل دادهها بهصورت کیفی و با ساز و کارهای توصیفی و تفسیری) مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع 134 کودک در بخش اول و 28 کودک در بخش دوم این مطالعه، مشارکت داشتهاند. یافتهها در بخش اول نشاندهندهی کم بودن میزان علاقهی کودکان به محلهی فعلی خود و ارتباط معنادار این مسئله با جنسیت و سن آنها داشته و در بخش دوم نمایانگر نقش مهم عناصر مختلف طبیعی و مصنوع در تصویر و تجسم آنها از محلهی ایدهآل است.
Children are an important group of residents in urban neighborhoods whose feelings and views about their neighborhood and its quantitative and qualitative characteristics have a great impact on their individual and social development. Therefore, paying attention to their demands in designing and organizing urban neighborhoods, especially in old and dilapidated neighborhoods that do not have good quality, is of considerable importance and necessity. So, the present cross-sectional study with a mixed method and focusing on the Hesarak Bala neighborhood located in the dilapidated area of Karaj, tries to examine and evaluate the views of fourth to sixth grade children regarding (1) their level of interest in their neighborhood (collecting data using interview and analyzing it with a statistical mechanism) as well as (2) their visual and written perspectives on their ideal neighborhood (based on their drawings and its analysis thorough an interpretive mechanism). In this regard, 134 children participated in the first part and 28 children in the second part. The findings in the first place indicate the lack of children’s interest in their current neighborhood and the significant relationship between this issue and their gender and age, and in the second place show the importance of various natural and artificial elements in their image and visualization of the ideal neighborhood. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .