چکیده:
این مقاله به واکاوی ابعاد اخلاقی در زیباییشناسی یوریکو سایتو میپردازد. آثار اخیر او صریحاً بر جداییناپذیری زیباییشناسی از بقیه زندگی، بهویژه دغدغههای اخلاقی، دلالت میکنند. وی معتقد است که زیباییشناسی مستلزم غلبه بر شکاف سوژه ـ ابژه و اتخاذ نگرش ذهنی باز، پاسخگویی، تعامل، و همکاری است. این الزامات ماهیت تجربه زیباییشناختی و شاید بهطور اساسیتر، نحوه حضور ما در جهان و مسئولیت اخلاقی همراه با آن را مشخص میکنند. این مقاله به این سوال پاسخ میدهد که از منظر یوریکو سایتو، چگونه قضاوت اخلاقی بر قضاوتهای زیباییشناختی تاثیر میگذارد. همچنین فرضیه این تحقیق مبنی بر آن است که از منظر این اندیشمند، امر زیباییشناختی از امر اخلاقی جدا نیست و وضعیت زیباییشناختی یک اثر هنری یا محیط شهری به وضعیت اخلاقی آن وابسته است. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای انجام شده است. بهطوریکه آرای یوریکو سایتو درباره زیباییشناسی توصیف و جنبههای مهم جهانبینی و زیباییشناسی وی تحلیل میشود.
The paper examines the ethical dimension of Yuriko Saito’s aesthetics. Her recent work explicitly points to the inseparability of aesthetics from the rest of life, especially moral concerns. She believes that aesthetics requires overcoming the subject-object gap and adopting an open-minded attitude, responsiveness, interaction, and cooperation. These requirements not only define the nature of the aesthetic experience, but also, more fundamentally, how we are present in the world and the moral responsibility that comes with it.
The article addresses the question of how ethical judgment influences aesthetic judgments by Yuriko Saito. Also, the hypothesis of this research is that, from the point of view of this thinker, the aesthetic matter is not separate from the moral matter and the aesthetic status of a work of art or urban environment depends on its moral status.
This paper has been done by descriptive-analytical method and data gathering is library-based. Yuriko Saito’s views on the aesthetics of the description and important aspects of her worldview and aesthetics are analyzed.