چکیده:
هدف: هدف این پژوهش ارائه اقدامات اساسی پیشگیری از جرم کلاهبرداری در محیط کسب و کار مبتنی بر پیشگیری وضعی، اجتماعی و کیفری و تعیین اولویتبندی در بین آنها به منظور برنامهریزی هدفمند و صرفهجویی منابع میباشد.روش: پژوهش حاضر به روش آمیخته( کیفی و کمی)که کیفی با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته و کمی با طراحی پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. که روایی آن به صورت صوری و در روش کیفی اعتبار سنجی آن از طریق تشکیل جلسات با خبرگان و کارشناسان و در نهایت با گرفتن نظرات اساتید راهنما و مشاور انجام شده است. و پایایی روش کمی با محاسبه ضریب آلفای کرنباخ به میزان 0.96 سنجیده شده است. جامعه آماری کیفی تحقیق حاضر، مدیران و کارشناسان انتظامی و قضات متخصص در حوزه کلاهبرداری هستند و روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر معیار و گلولهبرفی انتخاب شد. حجم نمونه در مصاحبههای کیفی 17 نفر و کمی تعداد 149 نفر کارشناسان کلاهبرداری انتظامی کشور در پلیس آگاهی و فتا میباشند.یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بر اساس آزمون بارتلت و شاخص کی.ام.اٌ ، هر سه بعد پیشگیری مقدار شاخص کی.ام.اٌ بیش از 8/0 و سطح معنیداری آزمون بارتلت نیز کمتر از 05/0 بوده که این موارد نشان دهنده مطلوبیت آنان بوده و این اطمینان از کافی بودن حجم نمونه است. در هر سه بعد بر اساس دوران وریمکس تحلیل عاملی اکتشافی صورت پذیرفت که بر اساس نتایج در بعد پیشگیری وضعی، 7 عامل؛ در بعد پیشگیری اجتماعی، 4 عامل و در بعد پیشگیری کیفری تعداد 4 عامل احصاء شدند.
Purpose: The purpose of this research is to provide basic measures to prevent the crime of fraud in the business environment based on situational, social and criminal prevention and to determine priorities among them in order to plan purposefully and save resources. Method: The present research is a mixed method (qualitative and Quantitative) which is qualitative by conducting semi-structured interviews and quantitative by designing a researcher-made questionnaire. Its validity has been formally and qualitatively validated by holding meetings with experts and finally by taking the opinions of supervisors and consultants. And the reliability of the quantitative method has been measured by calculating the Cronbach's alpha coefficient of 0.96. The qualitative statistical population of this research are managers and law enforcement experts and judges specializing in fraud, and the purposeful sampling method based on criteria and snowball was chosen. The sample size in the qualitative interviews is 17 people and the quantitative number is 149 people who are experts in the country's law enforcement fraud in the police and FATA. Findings: The research findings indicate that based on Bartlett's test and the KMA index, all three dimensions of prevention have an index value. KMA is more than 0.8 and the significance level of Bartlett's test is less than 0.05, which shows their desirability and this is the assurance of the sufficient sample size. An exploratory factor analysis was performed in all three dimensions based on the Verimax era, and based on the results in the situational prevention dimension, 7 factors; In the dimension of social prevention, 4 factors were counted and in the dimension of criminal prevention, 4 factors were counted.