چکیده:
دوره نوجوانی با تغییرات گوناگون جسمی، روانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی همراه است و سازگاری نوجوانان میتواند تحتتأثیر این تحولات گسترده قرار بگیرد. به نظر میرسد که متغیرهایی همچون بهزیستی روانشناختی و دلبستگی به خدا میتوانند به نوجوانان در سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی کمک کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای بهزیستی روانشناختی در رابطه میان دلبستگی به خدا و سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در نوجوانان دختر بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. از این جامعه آماری با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 222 دانشآموز برای شرکت در مطالعه حاضر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه دلبستگی به خدا (غباریبناب و حدادیکوهسار، 1390)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر با نرمافزار SPSS نسخه 19 و نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین دلبستگی به خدا و بهزیستی روانشناختی نوجوانان رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0/05>P). همچنین نتایج مطالعه نشان داد که دلبستگی به خدا با سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی نوجوانان رابطه مثبت معنادار دارد و بهزیستی روانشناختی در این میان دارای نقش واسطهای است (0/05>P). با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان با تقویت بعد معنوی و دلبستگی به خدا به بالا بردن سطح بهزیستی روانشناختی نوجوانان و همچنین سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی آنها کمک کرد.
Adolescence is associated with various physical, psychological, emotional, cognitive, and social changes and adolescent adjustment can be affected by these wide-ranging changes. It appears that variables such as psychological well-being and attachment to God can help adolescents in emotional, social and educational adjustment. The present study set out to examine the mediating role of psychological well-being in the relationship between attachment to God and emotional, social and educational adjustment in female adolescents. This research had a descriptive, correlational design. The statistical population of the study was comprised of all female junior high school students in Tehran (District 14) in 2017-18 school year from among whom 222 students were selected using cluster random sampling method. The research instruments included attachment to God Questionnaire (Ghobari Bonab & Haddadi Kouhsar, 2011), Psychological Well-Being Questionnaire (Ryff, 1989), and Adjustment Inventory for School Students (AISS) (Sinha & Singh, 1993). The obtained data were analyzed via Pearson correlation coefficient and path analysis using SPSS19 and AMOS. The results revealed that there was a significant, positive relationship between attachment to God and psychological well-being of adolescents (P