چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. از جامعه آماری موردنظر دو کلاس 20 نفری در مجموع 40 دانشآموز پسر برای نمونه تحقیق بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شافلی (1997) و سلامت روان گلدبرگ و هیلیر (1979) استفاده شد. پس از تشکیل گروهها، ابتدا یک پیشآزمون بهعمل آمد، سپس گروه آزمایش بهمدت ده جلسه و در هر جلسه بهمدت 75 دقیقه آموزش تابآوری بهصورت کارگاهی دریافت کرد. پس از پایان دوره آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل پسآزمون گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شده که نتایج آن نشان داد افرادی که در دوره آموزش تابآوری شرکت کردند فرسودگی تحصیلی کمتر و سلامت روان بیشتری نسبت به افرادی که در این دوره شرکت نکردند داشتند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که سیاستگذاران و مسئولان مربوطه بهویژه مشاوران مدارس برای معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنها در مورد تابآوری و تأثیر آن بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان کارگاههای آموزشی با راهکارهای عملی برگزار کنند.
This study was carried out to examine the impact of resilience training on students' academic burnout and mental health. The statistical population of the study was comprised of all male senior high school students in Ilam in 2018-19 school year from among whom 40 students were selected via multi-stage random sampling method and were assigned to experimental (N=20) and control groups (N=20). This quasi-experimental study had a pretest-posttest control group design. The research instruments included Academic Burnout Questionnaire (Bresó, Salanova & Schaufeli, 1997) and Mental Health Questionnaire (Goldberg & Hillier, 1979). All groups were pretested. The experimental groups went through a ten-session course wherein the said training was utilized. All groups were post-tested. The collected data were analyzed by MANCOVA. Data analyses revealed that those who participated in resilience training had less academic burnout and more mental health compared to those who did not receive any intervention. Accordingly, it is suggested that policymakers and authorities, especially school counselors, hold workshops on resilience and its impacts on students' academic burnout and mental health for teachers, students, and their parents.