چکیده:
هدف از این پژوهش در خصوص اعمال مجازات به صورت علنی میباشد . موضوع اعمال مجازات در ملا عام از مسایلی است که باعث بروز واکنشهای متفاوت از سوی صاحب نظران شده است برخی ضمن موافقت با اجرای مجازات در ملاعام معتقدند اجرای علنی مجازات زمینه شرعی و قرآنی دارد و در تایید نظر خود به آیه شریفه "صولیشهد عذابهما طائفه من المومنین استناد میکنند . گروهی نیز معتقدند اصلاً موضوعی به عنوان ملاعام در قوائد فقه موجود نمی باشد و آیه شریفه مذکور بیانگر اجرای علنی مجازات نمی باشد . در هر نظام کیفری ، شیوه اجرای مجازات ، متأثر از مبنا و اهداف مجازات در آن نظام کیفری بوده و در راستای تحقق آن اعمال میگردد. مبنای مجازات از دیدگاه اسلام، هر چند تلفیقی از دو اصل عدالت و اصل فایده است، لکن بیشترین تأکید بر تحقق آثار و نتایج حاصل از مجازات صورت گرفته است. با بررسی آموزههای کیفری اسلام در خصوص اهداف مجازات به این نتیجه میرسیم که مهمترین اثر و نتیجهای که اجرای مجازات در راستای تحقق آن صورت میگیرد، اصلاح و تربیت مجرم است. اجرای مجازات در ملأ عام ، نه تنها این هدف اساسی را تأمین نمی نماید بلکه تحقق آن را غیرممکن و یا دشوار میسازد
The present research is aimed at investigating public execution of punishment. The subject of public execution of punishment is one of the issues causing different reactions from experts. Some, while agreeing with the public execution of punishment, believe that the execution of the punishment in the public eye has a Sharia and Quranic context, referring to the holy verse “And let a group of the believers witness their punishment1” in support of their opinion. On the other hand, a group believes that there is no such thing as public execution of punishment in the jurisprudential rules, and the aforementioned noble verse does not indicate the public execution of punishment. In every penal system, the method of execution of punishment is under the influence of the basis and goals of punishment in that penal system and applied in line with its realization. From the viewpoint of Islam, although the basis of punishment is a combination of the two principles of justice and benefit, the most emphasis is on the realization of the effects and results of punishment. By reviewing the penal doctrines of Islam concerning the goals of punishment, we found out that the correction and education of the criminal is the key effect and result of the execution of punishment. Public execution of punishment not only does not realie this basic goal, but also makes its realization impossible or difficult.
خلاصه ماشینی:
صرفنظر از جنبه های اجتماعی مجازاتها که امروزه در نظامات کیفری به عنوان یک ضرورت حیات جمعی وبه منظور تحقق بخشیدن به اهداف خاصی نهادینه شده وبه مرحله اجراء در میآید، این نکته را نباید از نظر دور داشت که اعمال برخی از مجازاتهابه خصوص اجرای علنی آنها با آثار منفی در جامعه همراه میباشد.
از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که فرد بزهکار موجودی غیراجتماعی وسربار جامعه وغیر قابل اصلاح نمی باشد که لزوماً بایستی به علت ارتکاب جرم ، جامعه او را طرد نماید بلکه فرد جامعه ستیز انسانی است با ویژگی شخصیتی خاص ومی تواند مانند سایر افراد ناکرده بزه مظهر انسانیت باشد، پس با وجود این نباید فراموش کنیم که اکثر بزهکاران قابل اصلاح هستند و با فردی کردن مجازاتها به تناسب شخصیت بزهکار برای بازسازی اجتماعی مجدد او تا آنچنان که باید شناخته شود وجامعه از علت انحراف وجرم ارتکابی او بخوبی وقوف حاصل نماید .
آیه شریفه «ولیشهد عذابهما طائفه من المؤمنین » و روایات مربوط به این باب ، نه تنها دلالتی بر اجرای مجازات در ملأ عام ندارد بلکه با توجه به قیود «الطائفه » و «من المؤمنین » در آیه شریفه و عبارت «لایقیم الحد من لله علیه حد» (الحر العاملی ، محمد بن الحسن : ٥٦- ٥٣) در روایات و تعابیر فقهاء نسبت به اینکه «مؤمنین شرکت کننده به هنگام اجرای حد، بایستی افرادی برگزیده و عادل باشند» و همچنین احادیثی که حاکی از واکنش منفی حضرت علی (ع ) نسبت به حضور جمعیت فراوان (همان ، ص ١٠٠) و همچنین حضور افراد لاابالی و بی مایه بود، استفاده میشود که مجازات نبایستی در ملأ عام اجرا گردد.