چکیده:
گسترش دین مبین اسلام در سرزمین میانمار و مقاومت مسلمانان در مقابل ستمکاران، موجبات خشونت بر علیه آنها، توسط دولت این کشور را فراهم آورده است. دولت میانمار با اعمال خشونت نسبت به مسلمانان و قتل عام آنها و در برخی موارد تخریب اماکن مذهبی، سعی در نابودی آنها داشته است. این در حالی است که خالق آسمان ها و زمین، چنین اعمالی را قبیح و ناپسند دانسته و مرتکبین آن را وعده دوزخ داده است. با استناد به قواعد فقهی حقوقدانان کشورهای اسلامی نیز این جنایات را محکوم کرده اند. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی ماهیت فقهی و حقوقی جنایات ارتکابی بوده و روش تحقیق در این نوشتار به صورت توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات نیز به صورت فیشبرداری می باشد. نحوه انجام پژوهش کیفی بوده و یافته های تحقیق حاکی از این مطلب است که جنایات ارتکابی در میانمار به لحاظ فقهی شامل جرایم علیه اشخاص و اموال بوده و به لحاظ حقوقی می توان آن ها را به عنوان جنایات بین المللی قابل تعقیب دانست.
خلاصه ماشینی:
٢- پیشنیه پژوهش در سالهای اخیر با توجه به جنایات زیادی که در سرزمین میانمار روی داده است پژوهش های زیادی در این باره صورت گرفته است که به اهم آنها اشاره می شود: زارع خانمحمدی و محمدعلی پور (١٤٠٠)، در پژوهش خود تحت عنوان «مواجهه دبیر کل سازمان ملل متحد با نسل کشی مسلمانان روهینگا» بیشتر در رابطه با بی بهرگی از حق تابعیت این اقلیت سخن گفته و به رسمیت شناخته نشدن را تبعیض و عاملی برای جنایت و خشونت بر علیه این اقلیت معرفی کرده اند.
مومنی راد و مقامی (١٣٩٩)، در پژوهش خود تحت عنوان «ارزیابی قضیه اجرای کنوانسیون منع نسل زدایی (گامبیا علیه میانمار) در پرتو تعهدات عام الشمول » بیشتر به صلاحیت طرح دعوی دولت گامبیا نزد دیوان بین الملل دادگستری برای رسیدگی به جرایم ارتکابی در میانمار پرداخته و در آخر اذعان داشته اند که این اقدام ها می تواند به عنوان نقطه عطفی در حقوق بین الملل و نظام بین المللی محسوب شود.
(٢ :١٩٧٥ ,Yegar) از آنجایی که سلب حیات شدیدترین مصداق کشتار دسته جمعی بوده (فخر، ١٣٨٥: ١٧٨) و بودائیان افراطی حاضر در میانمار با حمایت دولت متبوع ، اقدام به کشتار و سلب حیات این گروه از مسلمانان می کنند (روستایی و آرش پور، ١٣٩٦: ١٠٩٤) به همین منظور طبق بند اول از ماده ١ اساسنامۀ دادگاه کیفری بین المللی می توان این اقدام را به عنوان جنایت نسل زدایی تحت تعقیب و پیگرد قرار داد.