چکیده:
یکی از مباحث عمده نظامهای توسعهیافتۀ آموزشی در هزاره سوم اهمیت نقش «مدیریت آموزشی» در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است. لذا مدیر آموزشی به عنوان «رهبر»، «محور» و «عامل تأثیرگذار» در مدرسه در کیفیت اجرای برنامههای آموزشی و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت نقش اساسی دارد. با این شرایط پژوهش حاضر با هدف شناسایی مقولههای ضرورت و اهمیت تأسیس دورۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. برای انجام پژوهش از روش کیفی با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد استفاده گردید. میدان مطالعه، کلیه صاحبنظران، استادان و خبرگان مدیریت آموزشی در آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و راهبرد نظری با 21 نفر از آنها مصاحبه شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. یافتهها با کدگذاری سهمرحلهای تحلیل و اعتباریابی شد. طبق نتایج پژوهش «اهمیت و ضرورت: شغلی، برنامه درسی و محتواپژوهی» به عنوان مقوله محوری، «استراتژیها و برنامههای آموزش و یادگیری، منابع و امکانات، آیندهپژوهی و آیندهنگری و تأمین و آمادهسازی نیروی انسانی» به عنوان شرایط علی، «تحول در برنامه درسی و محیط یادگیری، نیازسنجی، الزامات و پشتیبانی سازمانی و شبکهسازی و تعامل» به عنوان راهبردها، مقولههای «فرهنگ و جو دانشگاه و گروه دانشجویان و اساتید» به عنوان بستر، «درگیری دانشجویان و اساتید با مشکلات مربوط به رشته سازمانی» به عنوان شرایط مداخلهگر و مقولههای آموزشی و سازمانی به عنوان پیامد مطرح شدند. استفاده از نتایج این پژوهش میتواند در بهبود وضعیت مدیریت مدارس و کارآمدی نظام آموزشی مؤثر واقع شود.
One of the main topics of the developed educational systems in the third millennium is the importance of the role of "educational management" in advancing the goals of education. Therefore, the educational principal as a "leader", "core" and "influential factor" in the school has a fundamental role in the quality of the implementation of educational programs and the advancement of educational goals. With these conditions, the current research was conducted with the aim of identifying the categories of necessity and importance of establishing a master's field in management and educational leadership in Farhangian University. A qualitative method with a grounded theory approach was used to conduct the research. The study field was all experts, professors, educational management, and leadership specialists in education organization and Farhangian University, that 21 of them were interviewed using purposeful sampling and theoretical strategy. The research tool was semi-structured interview. The findings were analyzed and validated by three-step coding. According to the results of the research "Importance and Necessity: Career, Curriculum and Content Research" as the core category, "Education and learning strategies and programs, resources and facilities, future research and foresight and providing and preparing human resources" as causal conditions, "development in the curriculum and learning environment, needs assessment, requirements and organizational support and networking and interaction" as strategies, The categories of "university culture and climate and the group of students and professors" as a context, "involvement of students and professors with problems related to the organizational field" as intervening conditions, And educational and organizational categories were raised as a result. Using the results of this research can be effective in improving the leadership and management of schools and the efficiency of the educational system.
خلاصه ماشینی:
با اين شرايط پژوهش حاضر با هدف شناسايي مقوله هاي ضرورت و اهميت تأسيس دورة کارشناسي ارشد مديريت آموزشي در دانشگاه فرهنگيان انجام شد.
Moynihan & O'Donovan 3 Pont, Nusche & Moorman 4.
Kradolfer & Geiss مطالعات و پژوهش هاي مختلف داخلي و خارجي در خصوص جايگاه حساس و منحصر به فرد مديريت آموزشي و تربيت مدير آموزشي براي رده هاي مختلف سازمان آموزش - وپرورش به خصوص مدارس اشاره شد، اين پژوهش کيفي مبتني بر راهبرد نظريۀ داده بنياد با هدف شناسايي مؤلفه هاي اهميت و ضرورت ايجاد رشتۀ کارشناسي ارشد مديريت آموزشي با توجه به نياز ملي، تجارب بين المللي و اسناد بالادستي و جذب ، تربيت ، بکارگيري و توسعۀ حرفه اي نيروهاي باانگيزه ، توانمند، متخصص و متعهد از طريق آزمون سراسري در دانشگاه فرهنگيان در پي پاسخ به اين سؤال است که شرايط ، راهبردها و پيامدهاي لازم براي ايجاد اين رشته در دانشگاه فرهنگيان کدامند؟ چشم انداز نظري امروزه مباني برنامۀ آماده سازي مديران مدارس بر دانش عملي، حرفه اي و دانشگاهي استوار شده است (شيربگي، ١٣٩٩).
Hallinger, Hosseingholizadeh, Hashemi & Kouhsari 3.
Beausaert, Froehlich, Devos & Riley 2.
پيامدهاي ايجاد رشتۀ کارشناسي ارشد مديريت و رهبري آموزشي در دانشگاه فرهنگيان (رجوع شود به تصویر صفحه ) پس از مقايسه مقولات گروه بندي شده ، مقولات مرتبط با يکديگر در يک مضمون کلي دسته بندي شدند و بر اساس عناوين موجود در نظريه هاي مرتبط يا مفاهيم برخاسته از ادبيات پژوهش ، عناوين کلي براي اين مضمون ها درنظر گرفته شد.
Bringing context and educational leadership together: fostering the professional development of school principals.