چکیده:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﭘﯽ آن اﺳــﺖ ﺗﺎ ﺑﻪﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺒﺎﻧﯽِ ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ و ﻣﺤﻮرﻫﺎی اﺻــﻠﯽِ ﮔﻔﺘﻤﺎن» ﺻــﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ «ﺑﭙﺮدازد. ﺻــﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ، ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﺴﺘﺮ و ﻇﺮف» ﻋﺪاﻟﺖ «ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽﺷﻮد و ﺻﻠﺤﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻋﺪاﻟﺖ اﺳﺖ. از اﯾﻨﺠﺎ، ﺿﺮورت و اﻫﻤﯿﺖ اﯾﻦ ﮔﻔﺘﻤﺎن رو ﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﺪف اﯾﻦ ﻃﺮح، ﺷﻨﺎ ﺳﺎﯾﯽ و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻣﺤﻮرﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺻــﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ اﺳــﺖ ﮐﻪ در دو اﺻــﻞِ ﻣﺤﻮریِ» ﻋﻘﻼﻧﯿﺖْ «و ﮔﻔﺘﻤﺎن» ﺣﻘﻮق ﺑﺸــﺮ «ﺳــﺎﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮریِ اﯾﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﻠﯿﺪی را در ﺗﺤﻘﻖ ﺻﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ، ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪی ﻓ ﺼﻞ ﻣﻤﯿّﺰ اﻧ ﺴﺎن از ﺣﯿﻮان، ﺿﻤﻦ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺒﻨﺎ و ﻣﻨﻄﻖ ﮔﻔﺖوﮔﻮی ﺑﯿﻦﺗﻤﺪﻧﯽ و ﺑﯿﻦاﻻدﯾﺎﻧﯽِ ﺟﺎﻣﻌﻪی ﺑﺸﺮی اﺳﺖ، ﻣﺒﻨﺎی ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦِ ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺻﻠﺢ ﻧﯿﺰ، ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽرود. ﺻﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ و ﭘﺎﯾﺪار وﻗﺘﯽ ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ و ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻋﺎم و ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮلِ آن، در ﮔﻔﺖوﮔﻮﻫﺎی ﺑﯿﻦﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺑﯿﻦاﻻدﯾﺎﻧﯽ ﻣﺒﻨﺎ و ﻣﺤﻮر ﺑﺎ ﺷﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻋﺎم و ﺟﻬﺎن ﺷﻤﻮل ﮐﻪ ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﺗﻤﺎم اﺑﻨﺎی ﺑﺸﺮ ﻓﺎرغ از ﻫﺮ دﯾﻦ، ﻣﺬﻫﺐ، ﻣﮑﺘﺐ و ﻧﮋاد اﺳﺖ، ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻋﻘﻞ، اﺧﺘﯿﺎر، آزادی، ﺑﺮاﺑﺮی و ﮐﺮاﻣﺖ. ﻃﺮح ﺻﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ و ﭘﺎﯾﺪار زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪﺳﺎﻣﺎن ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ و ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ، و ﺑﺎﻟﺘﺒﻊ ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺻﻠﺢ، ﻣﻮرد ﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ و ﺑﺎزﺗﻌﺮﯾﻒ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ. از ﺗﺄﻣﻞ در ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ، اﻧ ﺴﺎن ﺑﻪاﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﻣﺪرن-ﺑﻪاذﻋﺎن ﻓﯿﻠﺴﻮﻓﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻏﺮﺑﯽ-، ﺑﻪاﻧﺤﺮاف، ﮔﻤﺮاﻫﯽ و ﺑﯿﻤﺎری دﭼﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﺲ اﯾﻦ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽِ ﻣﺒﻨﺎﺑﻮدنِ ﺣﻘﻮق ﺑ ﺸﺮ و ﺻﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ و ﻗﺪرت ﺣﻞوﻓ ﺼﻞ دﯾﮕﺮ ﻣ ﺴﺎﺋﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ را از د ﺳﺖ داده ا ﺳﺖ. ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺣﻘﻮق ﺑ ﺸﺮ ﻧﯿﺰ، ﭼﻮن
ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﭘﺎراداﯾﻢ ﺳـــﮑﻮﻻرﯾﺴـــﻢ و ﺟﻬﺎنﺑﯿﻨﯽِ ﻟﯿﺒﺮال اﺳـــﺖ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ ﻣﺠﺪد دارد. ﺑﺪﯾﻦﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ِ ﻣﺘﻌﺎﻟﯽ-ﮐﻪ ﻣ ﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ وﺣﯿﺎﻧﯽ ا ﺳﺖ-و ﺣﻘﻮق ﺑ ﺸﺮِ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آن، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز ﺻﻠﺢ ﻋﺎدﻻﻧﻪ در ﺟﻬﺎن
ﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺖ و ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪﺷﯿﻮهی ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪی ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه است.