چکیده:
اعمال رهبری آموزشی برَمبنای آموزههای دین اسلام ازجمله مباحث مهم و حیاتی در نظام تعلیموتربیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام، با استفاده از رویکرد کیفی به روش اسنادی (تحلیل محتوا) صورت گرفته است. بهمنظور دستیابی به هدف مذکور، ابتدا به روش اسنادی اطلاعات از طریق مراجعه به قرآن، نهجالبلاغه، اصول کافی و منابع دیگر ارزشمند شیعه، جمعآوری شده است. سپس جهت تأیید روایی و اعتبارسنجی اطلاعات جمعآوری شده، با 30 نفر از جامعه آماری خبرگان دین اسلام در حوزه و دانشگاه مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. روایی به روش روایی محتوایی مورد تأیید قرار گرفت و جهت اعتبارسنجی مؤلفههای شناسایی شده نیز، از روش تحلیل محتوا استفاده و موارد تکراری حذف شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش سیستماتیک که به اسـتراوس و کـوربین نسبت داده شده است، به شیوه کدگذاری باز و محوری دادهها تحلیل شدند. نتایج تحلیلها نشان داد هفت مؤلفه در رهبری آموزشی برمبنای آموزههای دین اسلام نقش دارند که شامل پایبندی به لوازم رهبری، هدایت سازمانی، اعتمادسازی، تألیف قلوب، تحمل و مدارا، جلب مشارکت، و عدالت محوری هستند.
تعتبر ممارسه القیاده التعلیمیه علی اساس تعالیم الاسلام من الموضوعات الهامه و الضروریه فی نظام التعلیم
التربیه. تم اجراء البحث الحالی بهدف التعرف علی مکونات القیاده التعلیمیه القايمه علی تعالیم الاسلام ، باستخدام
الاتجاه الکیفی مع المنهج الاسنادی )تحلیل المحتوی(. من اجل تحقیق الهدف المذکور ، اولا ، مع استخدام -
الاسلوب الاسنادی تم جمع المعلومات بالرجوع الی القران و نهج البلاغه واصول الکافی و غیرها من المصادر -
الشیعیه القیمه. بعد ذلک ، من اجل تایید الروایی و تقییم صحه المعلومات التی تم جمعها ، اجریت مقابلات متعمقه
شبه منظمه مع 30 شخصا من المجتمع الاحصايی للخبراء الاسلامیین فی الحوزه العلمیه و الجامعه. تم تایید الروایی
مع اسلوب الروایی المحتوی، ولتقییم صحه المکونات المحدده ، تم استخدام طریقه تحلیل المحتوی و حذفت -
العناصر المکرره. من اجل التجزيه و تحلیل البیانات باستخدام الطریقه المنهجیه المنسوبه الی Strauss و Corbin
، تم تحلیل البیانات باستخدام الترمیز المفتوح والمحوری. واظهرت نتايج التحلیل ان سبعه مکونات تلعب دورا فی
القیاده التعلیمیه القايمه علی تعالیم الاسلام ، والتی تشمل التمسک بلوازم القیاده ، و الهدایه التنظیمیه ، و ایجاد
الاعتماد ، وتالیف القلوب ، الصبر و التسامح ،جلب المشارکه، و التمرکز حول العداله.
The practice of educational leadership based on the teachings of Islam is one of the important and vital topics in the education system. The current research was carried out with the aim of identifying the components of educational leadership based on the teachings of Islam, using a qualitative approach to the documentary method (content analysis).In order to achieve the mentioned goal, firstly, information has been collected by referring to the Qur'an, Nahj al-Balagha, Usul Kafi and other valuable Shia sources.Then, in order to verify the justifiability and validation of the collected information, semi-structured in-depth interviews were conducted with 30 people from the statistical population of Islamic experts in the seminary and university.The justifiability was confirmed by the content validity method, and to validate the identified components, the content analysis method was used and duplicate items were removed.In order to analyze the data using the systematic method attributed to Strauss and Corbin, the data were analyzed using open and axial coding.The results of the analysis showed that seven components play a role in educational leadership based on the teachings of Islam, which include adherence to leadership tools, organizational guidance, trust building, composition of hearts, tolerance and participation, and central justice.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس ، در اين پژوهش تلاش شده است به اين سـؤال پاسـخ داده شود: مؤلفه هاي رهبري آموزشي بر مبناي آموزه هاي دين اسلام کدامند؟ نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٢٣١ مباني و چارچوب نظري در انديشه اسلامي ، هدف از خلقت انسان عبوديت خداوند است ، اين عبوديت به معناي حريت انسان از همه ما سوي الله و تمکين و اطاعت کردن از خالق هستي و خداوندي است کـه سـرآمد و آفريننده همه کمالات و زيباييها است و آنگـاه کـه آدمـي بـه ايـن هـدف برسـد شايسـتگي مقـام منحصربه فردي را به دست مي آورد که در جهان هستي تنها براي او خلق شده است و آن جانشـيني خداوند در جهان هستي است .
رهبري آموزشي اسلامي بـر مبنـاي ارزش هـاي نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٢٣٣ الهي اسلام ، زمينه هاي تعالي و شکوفايي انسـان را فـراهم مـيآورد.
Watkins ٢٤٠ سال سيام | شماره پنجاه و هفتم | زمستان ١٤٠١ روش شناسي پژوهش ازآنجاکه در پژوهش حاضر به شناسايي مؤلفه هاي رهبري آموزشي بر مبناي آمـوزه هـاي ديـن اسلام پرداخته شده است ، اين پژوهش از نظر هدف ، بنيادي و از نظر نوع داده ها، رويکرد پـژوهش حاضر، از نوع کيفي (تحليل محتوا) است .