چکیده:
این مقاله، به روش توصیفی- تحلیلی، برخی ریشه ها و جلوه های کژتابی معرفتی در نحوه سهم دهی به مهمترین نیروهای سازنده سیاست جنایی ایران– شرع، مدرنیسم و جامعه محوری (شرع، غرب، عرف)- را بازمی شناسد و نکاتی برای پیشگیری از درافتادن در دام اثبات گرایی حقوقی و نص گراییِ عقل گریز و جامعه ستیز طرح میکند. نه سیاست ها و مصالح حاکم بر فقه کیفری اسلام را میتوان عینا همان نظام سیاست جنایی اسلامی نامید، نه مدل های فرانسوی و آنگلوساکسونی و اروپای قاره ایِ جرم پاسخِ دولتی-جامعوی را میتوان در آیات و روایات، این همانی نمود. آرمان استغنا از تجارب جهانی و نظریه های جهان شمول و عظمت شعارِ عدالت کیفری سپری شد. باید میان نص فقه جزایی و واقعیتِ بزهکاری، دیالکتیکِ هم افزا برقرار کرد. این، آغاز راه برساخت «الگوی بومیِ سیاست جنایی» است.
This article, in a descriptive-analytical method, reveals some roots and effects of epistemic distortion in the way of contributing to the most important forces of Iran's criminal policy - Sharia, modernism and community-oriented (Sharia, West, custom). Recognizes and devises tips to prevent falling into the trap of legal positivism and irrational and anti-socialist textualism. Neither the policies and interests governing the criminal jurisprudence of Islam can be called the exact same system of Islamic criminal policy, nor the French and Anglo-Saxon and continental European models of state-comprehensive criminal response can be found in verses and hadiths. Subject to this. The "ideal of deprivation of world experience" and the era of universal theories and the greatness of poetry but inefficient in reducing the difficulties of human life - including the difficulty of crime - have passed. A systemic interaction must be established between the text (jurisprudence, Western legal doctrine, or any sacred or customary scientific text) and reality. This will be the beginning of planning the Iranian Islamic model of criminal policy.