چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوب نظام مند از عوامل موثر بر تحولات حکمرانی آموزش عالی می باشد. روش پژوهش، کیفی و از نوع فراترکیب میباشد و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، کلیه منابع علمی مرتبط با موضوع عوامل موثر بر تحول حکمرانی آموزش عالی (بین سال های 1390 تا 1400 همچنین 2000 تا 2020) می باشد. در نتیجه، 2 بعد اصلی الزامات داخلی و الزامات خارجی تحول حکمرانی آموزش عالی شناسایی شد که هر یک دربردارنده مؤلفه هایی است. الزامات خارجی شامل تحولات حاکمیتی از جمله تحولات جهانی شدن و تحولات قدرت و سیاست، تحولات زیرساختی از جمله تحولات اقتصادی، تحولات در عرصه مدیریتی، تحولات نرم افزاری از جمله تحولات اجتماعی، تحولات فناوری و تحولات طبیعت شامل تحولات اقلیمی است. الزامات داخلی نیز شامل 2 عامل درون سیستمی (چالش های درون دانشگاهی، استقلال دانشگاهی، توسعه کمی و کیفی آموزش عالی) و برون سیستمی آموزش عالی (مشارکت ذینفعان و تحولات اجتماعی) است.
The purpose of this study is to provide a systematic framework of factors changing the governance of higher education. The method of this research was qualitative & meta-synthesis & the library method is used for collecting data the research community was scintific resources related to the factors changing the governance of higher education. The study population is all scientific sources related to the subject of factors factors changing the governance of higher education (between 1390 to 1400 & 2000 to 2020). By reviewing 17 sources from 1501 primary sources, the two main dimensions of internal requirements & external requirements of factors changing the governance of higher education were identified, each of which includes components.