چکیده:
اهمیت شیوع و ویژگیهای پیامدهای مثبت (یا عملکرد خوب) در میان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در دوران اواسط کودکی بهخوبی شناخته شده نیست. هدف تخمین شیوع رفتار خوب بر اساس معیارهای مهارت و رشد و بررسی میزان ارتباط معنیدار بین متغیرهای سطح کودک و خانواده و عملکرد خوب است. طراحی، تنظیم، و شرکتکنندگان این مطالعه کوهورت طولی شامل کودکان مبتلا به اوتیسم از کلینیکهای منطقهای در سراسر کانادا بود. از شرکتکنندگان 3 بار بین سنین 2 تا 4.9 سال (T1) و دو بار در مرحله پیگیری تا دوران کودکی (T2) نمونهبرداری شد. دادهها از مارس 2018 تا ژانویه 2020 تجزیهوتحلیل شدند. قرارگرفتن در معرض ارزیابی زبان و ضریب هوشی در اولین نمونه، درآمد خانوار، مقابله والدین، و عملکرد خانواده پیامدها و اندازهگیریهای اصلی حوزههای پیامد کلیدی سلامت رشد را شامل میشود. حوزههای پیامد کلیدی سلامت رشد شامل معیارهای اجتماعی شدن، ارتباط، مهارتهای زندگی مستقل، و معیارهای درونیسازی و برونیسازی رفتارها بود. آستانههایی برای عملکرد خوب در این حوزهها بامهارت یا رشد ایجاد شد. میزان ارتباط زبان، ضریب هوشی، درآمد خانوار، مقابله والدین و عملکرد خانواده با پیامدهای ارزیابی شده توسط رگرسیون لجستیک تعیین شد. ارتباط بین پیامدها و نمرات طبقهبندی برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم نیز برآورد شد.
خلاصه ماشینی:
هدف تخمین شیوع رفتار خوب بر اساس معیارهای مهارت و رشد و بررسی میزان ارتباط معنیدار بین متغیرهای سطح کودک و خانواده و عملکرد خوب است.
این مطالعه نشان داد که نسبت قابلتوجهی از کودکان مبتلا به اوتیسم تا سنین میانسالی در حداقل 1 حوزه کلیدی سلامت رشد عملکرد خوبی داشتند، و انجام خوب حتی در شرایط تداوم برآوردهکردن معیارهای اوتیسم امکانپذیر بود.
) در حال انجام به خوبی با هر یک از معیارها برای همه حوزهها با نمرات T1 در آن حوزه نتیجه مرتبط بود (به عنوان مثال، T1مهارتهای زندگی روزانه مرتبط با عملکرد خوب در زندگی روزانه T2 توسط معیار سنجش مهارت که توسط اندازهگیری میشود.
نتیجه گیری و ارتباط این مطالعه کوهورت نشان داد که نسبت قابل توجهی از کودکان با اختلال اوتیسم در دوران کودکی در حداقل 1 حوزه کلیدی سلامت رشد خوب عمل می کردند و که انجام خوب حتی در شرایط تداوم رعایت معیارهای اوتیسم امکان پذیر بود.
تیلور 2 راه ممکن را برای تعریف عملکرد خوب در اوتیسم بهطورکلی بیان کرده است که برخی از نگرانیهای بالا را برطرف میکند: (1) "مهارت" آستانه خاصی از شایستگی را تعیین میکند، بدون توجه به نقطه شروع، درحالیکه (2) " رشد" مقدار مشخصی از بهبود را بین 2 نقطه زمانی تعیین میکند.
سؤالات اولیه تحقیق ما این بود: (1) عملکرد خوب چیست؟ و (2) چه ویژگیهایی در سطح کودک و خانواده با عملکرد خوب در دوران میانسالی مرتبط است؟ باتوجهبه کمبود انجام مطالعات و تحقیق در مورد عوامل خانوادگی و زمینهای که ممکن است با پیامدهای اوتیسم مرتبط باشد، ویژگیهایی را بر اساس مطالعات یا متغیرهایی انتخاب کردیم که به طور بالقوه قابل تغییر بودند.