چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان استان تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در 3515 شرکت دانش بنیان استان تهران است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) و پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (2003) استفاده شد. در این پژوهش بر اساس فرمول آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه خلاقیت(74/ 0) و پایایی پرسشنامه نوآوری سازمانی(81/ 0) برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نرمافزار آماری SPSS-26 مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان رابطه مثبت وجود دارد. از جانب دیگر بین خلاقیت کارکنان با هر یک از ابعاد نوآوری سازمانی یعنی نوآوری تولیدی، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری به ترتیب (532/ 0)، ( 496/ 0) و (402/ 0) رابطه مثبت وجود دارد.
نتیجهگیری: بین خلاقیت کارکنان با نوآوری سازمانی رابطه وجود دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between employee creativity and organizational innovation in knowledge-based companies in Tehran province by descriptive-survey method of correlation. The statistical population of the study includes all employees working in 3515 knowledge-based companies in Tehran province. The sample size was determined based on Cochran's formula of 384 people. Sampling was done by simple random method. To collect the required data for the research, the Randsip Creativity Questionnaire (1979) and Prajgo and Sohel Organizational Innovation Questionnaire (2003) were used. In this study, based on Cronbach's alpha formula, the reliability of the Creativity Questionnaire (0.74) and the reliability of the Organizational Innovation Questionnaire (0.81) have been estimated. SPSS26 statistical software was used to analyze the research data. The results showed that there is a positive relationship between employee creativity and organizational innovation in knowledge-based companies. On the other hand, between employee creativity with each of the dimensions of organizational innovation, namely production innovation, process innovation and office innovation, respectively (0/532), (0.496) and (0.402) there is a positive relationship.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که بين خلاقيت کارکنان با نوآوري سازماني در شرکت هاي دانش بنيان رابطه مثبت وجود دارد.
180 - بين خلاقيت کارکنان با نوآوري فرايندي در شرکت هاي دانش بنيان استان تهران رابطه بررس وجود دارد.
ي - بين خلاقيت کارکنان با نوآوري اداري در شرکت هاي دانش بنيان استان تهران رابطه تأثير وجود دارد.
عوام ل فرد ي و روش پژوهش سازم اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين خلاقيت فردي با نوآوري سازماني در شرکت هاي اني دانش بنيان استان تهران به روش توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي به انجام رسيده است .
اين بدان معناست که بين خلاقيت اني کارکنان با نوآوري سازماني رابطه مثبت و معنادار وجود دارد از جانب ديگر با توجه به بر جهت همبستگي چنين استنباط ميشود که که با افزايش (٠/٥٣٢) واحدي خلاقيت فردي خلاقي کارکنان ؛ متغير نوآوري توليدي نيز افزايش مييابد.
ي و سازم اني بر بحث و نتيجه گيري خلاقي اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين خلاقيت فردي با نوآوري سازماني در شرکت هاي ت دانش بنيان استان تهران به روش توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي به انجام رسيده مديرا است .
نتايج اين پژوهش همچنين با نتايج حاصل از پژوهش هاي بستان شيرين و همکاران (١٣٩٨)، ابراهيمي نژاد و دهقاني سلطاني (١٣٩٧)، مرتضوي و همکاران (١٣٩٥)که وجود رابطه بين خلاقيت فردي کارکنان و بهره وري سازماني را مورد تأييد قرار داده اند همسو بوده است .
از جانب ديگر نتايج پژوهش هاي صورت گرفته توسط رستمي و همکاران (١٣٩٥) و ضرغامي (١٣٩١) که وجود رابطه بين خلاقيت کارکنان با نوآوري سازماني را مورد تأکيد قرار داده اند با نتايج اين پژوهش هم جهت است .