چکیده:
هخامنشیان که دست به تایین یک شاهنشاهی عظیم در نجد ایران زده بودند، بنا به دلایلی متعدد بعد از فتح بابل و سارد میبایست که کشور مصر را نیز ضمیمه خاک تحت قلمرو خود میکردند؛ زیرا مصر کشوری باستانی، با ثروت سرشار و کشاورزی بسیار خوب بود و دیگر اینکه حس کشورگشایی شاهان هخامنشی آنان را وادار به لشکرکشی به کشورهای همجوار میکرده بود. کوروش همواره در صدد فتح کشورها بود، اما هرگز به این آرمان خود یعنی فتح مصر دست نیازید، از طرفی مصر متمدن و ثروتمند برای رفع مشکلات مالی شاهان هخامنشی که همیشه درحال لشکرکشی بودند و هزینههای آنان بسیار زیاد بود، طعمهی بسیار ارزشمندی بود. معادن طلای کشور نوبی(حبشه) نیز که در همسایگی کشور مصر قرار داشت میتوانست محرک حمله هخامنشیان به مصر و از آنجا دست یافتن بر سرزمین نوبی باشد. دیگر اینکه هخامنشیان میبایست پس از فتح بابل و لیدی، مصر را که تنها کشور متمدن باقی مانده بود به این کمربند امنیتی پیوند میدادند تا دیگر خیال خود را از هر حیث آسوده داشته و به فکر گشودن آسیای صغیر و همچنین آتن و اسپارت باشند، لیکن مصر میتوانست سکوی پرتابی باشد برای رسیدن به این هدف، از طریق حفر کانال سوئز و رسیدن به دریاهای آزاد و همینطور آفریقا که تا آن روز برای هخامنشیان تقریبا ناشناخته بود. به جز لیبی و نوبی میتوانسته است حس کنجکاوی شاهان هخامنشی را تحریک نموده و آنان را وادار به تعرض به سرزمین نیل نماید.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).