چکیده:
موسیقی رپ به عنوان یکی از صورتهای متأخر موسیقی، با اقبال قابل توجهی از اقشار مختلف جوامع و به ویژه جوانان مواجه شده است. کشور ایران نیز از این روند جهانی مستثنی نبوده و مصرف این نوع موسیقی در میان جوانان ایرانی امری شایع است. این مصرف یقیناً همراه با سطوحی از تأثیرگذاری بر سبک زندگی شنوندگان خواهد بود. مروری بر موسیقی رپ نشان میدهد که برخلاف ارزش نازل موسیقایی آن، محمل مهمی جهت طرح مهمترین مسائل اجتماعی از جمله شهرنشینی شده است. این مقاله در نظر دارد تهرانی را که توسط موسیقی رپ فارسی برساخته شده و در برابر تهران جهان خارج قرار دارد، مورد مطالعه قرار دهد. بنابراین سؤال اصلی این پژوهش آنست که موسیقی رپ فارسی، شهر تهران را چگونه بازنمایی میکند؟ جهت پاسخگویی به این سؤال با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 11 آهنگ با بیشترین اقبال مخاطب و با موضوع تهران انتخاب شده و تلاش میگردد با استفاده از روش تحلیل مضمونی، اصلیترین مضامین برساختی از تهران در این صور موسیقایی شناسایی شود. یافتهها نشان میدهد که مضمون اصلی برساختی از تهران، بازنمایی آن به عنوان یک «شهر ضداتوپیا» است که ویژگیهایی همچون شکاف اقتصادی، کالایی شدن، حس ریاست، شهر کثیف، تهران ترا، شهر دزدان، پوچی زندگی و تهران بی قانون بر آن مترتب است.
خلاصه ماشینی:
بازنمايي شهر تهران در موسيقي رپ فارسي 2 داود طالقاني ١، محمدصادق نصرالهي تاريخ دريافت :٩٨/٦/٢٢، تاريخ تاييد:٩٨/١٠/١٤ چکيده موسيقي رپ به عنوان يکي از صورت هاي متأخر موسيقي، با اقبال قابل توجهي از سوي اقشار مختلف جوامع و به ويژه جوانان مواجه شده است .
بنابراين سؤال اصلي اين پژوهش آن است که موسيقي رپ فارسي، شهر تهران را چگونه بازنمايي ميکند؟ جهت پاسخگويي به اين سؤال ، با استفاده از نمونه گيري هدفمند، ١١ آهنگ با بيشترين اقبال مخاطب و با موضوع تهران انتخاب شده و تلاش ميگردد با استفاده از روش تحليل مضموني، اصليترين مضامين برساختي از تهران در اين صور موسيقايي شناسايي شود.
ir مقدمه اگر بپذيريم که ميزان مصرف موسيقي رپ فارسي در ميان اقشار مختلف جامعه و به ويژه جوانان قابل توجه و رو به افزايش است ، آنگاه تأثير آن بر نظام هاي فرهنگي و اجتماعي مهم تلقي مي شود.
هدف اين مقاله ، ترسيم نوع بازنمايي موسيقي رپ فارسي از شهر تهران است که با بهره گيري از روش تحليل مضموني انجام شده است .
کيا و صميم (١٣٩٧: ١١٢) علاوه بر بررسي آثار کوثري و صميم ، به ساير پژوهش هاي انجام شده در رابطه با موسيقي رپ فارسي اشاره کرده اند: مخاطب شناسي رپ فارسي (خادمي، ١٣٨٨)، شناسايي مضامين شعر رپ فارسي (نوربخش و مولايي، ١٣٩١)، بازنمايي طبقات اجتماعي در رپ فارسي (لهساييزاده ، زنجري و اسکندرپور، ١٣٨٨ و عليخواه ، ١٣٩٢) در پژوهش هاي پيشين درباره موسيقي رپ فارسي، مطالعات بازنمايي کمتر مورد توجه قرار گرفته است .