چکیده:
هدف از تحقیق، ارائهی مدلی برای شکستن سقف شیشهای جهت ارتقاء زنان در پستهای مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور براساس استراتژی دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری برطبق اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس 21 نفر میباشد. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد و دادههای مصاحبهها بوسیله نرمافزار(MAXQDA.Pro2018) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای روایی و پایایی روش گردآوری دادهها از معیارهای دقت در نظریهپردازی داده بنیاد (اعتبار و تناسب) و برای محاسبه پایایی ابزار گردآوری دادهها (پرسشنامه دادهبنیاد) از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد و پایایی بین کدگذاران معادل 875/0 به دست آمد و قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش و مدل مستخرج، نشانگر توجه و تمرکز اعضای تیم خبره به مولفههای فرهنگ پذیرش و حمایت از زنان، سیاستگذاری و برنامهریزی برای حمایت از زنان، شفافیت در قوانین انتخاب و انتصاب مدیران، تقویت تشکلات و آزادی مطالبهگری، جامعهپذیری زنان در چارچوب امنیت و آزادی، حمایتهای همه جانبه از زنان، مشارکت و حمایت اعضای خانواده، پرورش خودباوری و استقلال، تقویت ارتباطات سازنده، گسترش دانش فردی و مدیریتی و نهادینه کردن شایستهسالاری و عدالت به عنوان راهبردها، شرایط زمینهای و مداخلهگر میباشد.
the GT strategy. The statistical population includes specialists in the field of educational management with at least 108 specialized doctoral degrees in the northwest of the country. The statistical sample was selected based on the theoretical saturation of 21 people with the available targeted sampling method. Semi- semi-structured interview was interviews were used to collect data. The data obtained from the text of the interviews were analyzed by the (MAXQDA.Pro2018) software. For accuracy and reliability of data collection method, accuracy criteria were used in GT theorizing (validity and appropriateness). To calculate the reliability of the data collection tool (GT Questionnaire), the method of agreement within the subject of two coders was used. Reliability between coders was 0.875 and Confidentiality of coding was confirmed. The findings of the research and the extracted model show the attention and focus of the members of the expert team on the components of the culture of acceptance and support of women, Planning to support women, transparency in the rules for selecting and appointing managers, strengthening organizations and demanding freedom, socialization of women within the framework of security and freedom, comprehensive support for women, participation and support of family members, cultivate self-confidence and independence, strengthen constructive communication, expand individual knowledge and management, institutionalizing meritocracy and justice as strategies, contextual conditions and intervention.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره (٨): مقوله شرايط علي مدل شکستن شيشه اي و مضامين سازمان دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نمونه هايي از نظر اعضاي تيم خبره به اين صورت است که : «در جامعه ما به طور اهم و در بين متصديان نظام به طور اخص اين مشکل وجود دارد که اجازه نمي دهد به زنان در پست هاي بالاي مديريتي قرار بگيرند.
References Abedini Belterk, Meymant, Mansouri, Sirus, (1397), Identifying and Leveling Barriers to Women's Management Promotion in the Education System Based on Interpretive Structural Modeling, Quarterly Journal of Women in Development and Politics, 16, (3); 397-414.
Atf, Zahra;Ghasemi Hamadani,Iman, Haj Alian, Mahnaz (2017), The effect of glass ceiling on non-employment of female managers in government organizations of Mazandaran province, Quarterly Journal of Public Management Mission, Volume 8 (27).
Ismaili, Ismail, Tavakoli, Mohadeseh, Hosseinzadeh Vahid, (2019), The study of effective barriers (glass roof) on career advancement of women in senior management in education in Mazandaran province, Journal of New Achievements in Humanities Studies, 2) 15( Ismailpour, Reza; Tafghdi, Hamidreza (2017), Qualitative study of barriers to career advancement and management of women; Women's Quarterly in Development and Politics, Volume 15 (2); pp.
Ranjbar, Maryam; Sardini, Zahra (2017); A review of the promotion status of women working in managerial positions in government organizations (Case study: Kerman province); Quarterly Journal of Foresight and Development, Year 1 (1), pp.