چکیده:
بنا بر لزوم همسوئی عقل با فطرت و تدبیر ماورایی برای رفع بحرانهای محیطزیستی، این مطالعه انجام گرفت؛ زیرا خرد جمعی در شکل کدهای اخلاقی، بهتنهایی توان لازم رفع این بحرانها را ندارد؛ همچنین، معرفتشناسان معتقدند که در مجموعه باورهای یک باورمند، باورهای دینی، مرکزیت قوی دارند و ناتوانی رفع این بحرانها را مطابق نبودن نظریههای علمی با این باورهای مرکزی میدانند. لذا، همسوئی کدهای اخلاقی با فطرت و تدبیر ماورائی، شرط لازم برونرفت از این بحرانها است. ثانیا، این ضرورت از ماهیت "حفاظت " محیطزیست نیز ناشی میشود زیرا یک فعالیت پیچیده انسانی است که مستلزم فهم فرهنگها، باورها، نیازها و موقعیت انسانها است. یونسکو نیز در پایان هزاره دوم توصیه نمود تا دانشگاهها برای هزاره سوم، کارشناسان پایداری عرصههای جوامعشان را طوری تربیت کنند تا دانش سازگار با فطرت و تدبیر ماورائی را کسب کنند. برای برنامهریزی این همسوئی در فضای دانشگاهی یک مطالعه "توصیفی-پیمایشی " میان دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز انجام گرفت. یافتهها نشان داد اجزاء چهارگانه اخلاق محیطزیستی این مطالعه با یکدیگر، ازیکطرف و با آگاهی کلی اخلاق محیطزیستی آنها از طرف دیگر، یک همبستگی بسیار قوی دارد که ضرورت این همسوئی را برای این منظور در فضای دانشگاهی نشان میدهد. برای صرفهجوئی در زمان و هزینهها، این مجموعه چهارگانه را شرط لازم برنامهریزی اخلاق محیطزیستی میتوان تلقی نمود تا با تکرار آن در دیگر دانشگاهها شرط کافی را نیز کسب کرده و به یک مجموعه ملّی برای مطالعه اخلاق محیطزیستی فراگیر در دانشگاهها دست یافت و از "ساخت چندباره چرخ " مطالعات اخلاق محیطزیستی در دانشگاهها پیشگیری نمود.
A study was carrying out to test accompany the science with intent and metaphysical cognition, which is essential to manage environmental disasters; because ethical norms are lonely insufficient to manage these disasters. In addition, cognitive scientists believe that some beliefs, especially religious beliefs, play the same role; otherwise, scientific theories would not be able to manage environmental disasters. Meanwhile, this accompany is according to “conservation complex activity” itself; with perquisite understanding of local cultures, needs and situation, precisely. And more, UNESCO, by end of the second century recommended the universities around the world to prepare in advance their students according to local epistemic to make sustainability happen in the 3th Century. For these reasons, a descriptive- survey research method was carried out among agricultural college students of Shiraz University. The results showed that the “ethical complex” including 4 ethical indexes was used in this study; which had strongly correlation with students’ environment ethics; as well as, students’ total environmental knowledge. These strong relationships confirm the necessity of accompany the science with intent and metaphysical cognition to manage environment disasters. To save times and costs, this “ethical complex” could be considered as a bench mark to study ethics in universities across the Country, Iran periodically to find an Environmental Ethics Scale for Iranian Universities (EESIU).