چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه علم باوری، میزان گرایشهای دینی و سرمایه اجتماعی در دو حوزه (دانشگاهیان – حوزویان) در دوران کرونا در شهر تهران در سال 1399بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه صداوسیما (756نفر) و حوزه علمیه (350 نفر) بودند که مجموعا از کل دانشجویان دانشگاه تعداد 175 نفر و از حوزویان 110 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد؛ دادههای به دست آمد بر اساس آزمون تی مستقل، یومن ویتنی، تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین باور به علم، سرمایه اجتماعی و گرایشات دینی در دو حوزه (دانشگاهیان – حوزویان) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0=P) به این صورت که میزان علم باوری و سرمایه اجتماعی در دانشگاهیان بالاتر از حوزویان و میزان گرایشات دینی در حوزویان بیشتر از دانشگاهیان بود (05/0=P). نتیجهگیری: با توجه تفاوت معنادار حوزویان و دانشگاهیان درعلم باوری، میزان گرایشهای دینی و سرمایه اجتماعی در بحران و تعامل سازنده علم و دین نتیجهگیری میشود که علم و دین در بحرانهای اجتماعی میتوانند تعاملی موثر داشته باشند.
Aim: The present research aimed to compare scientism, the levels of religious tendencies, and social capital in two fields (university- seminary students) in Tehran during the COVID-19 era in 2019. Methods: The research was applied in terms of purpose and had a descriptive-comparative design. The statistical population consisted of all students at IRIB University (n=756) and the Islamic Seminary of Qom (n=350), among whom 175 university students and 110 seminary students were selected as the samples using the convenience sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and the obtained data were analyzed based on the independent t-test, and Mann-Whitney U test. Results: There was a significant difference between the two fields (university- seminary students) in terms of scientism (t=5.41, PConclusion: Given the significant difference between seminary and university students in scientism, the levels of religious tendencies, and social capital in the crisis, and the constructive interaction between science and religion, it is concluded that science and religion can have an effective interaction in social crises.
خلاصه ماشینی:
از آزمون لوين نيز جهت بررسي همگني واريانس هاي علم باوري (٠٧٦=F، ٠٤٧٢=p)، گرايش هاي ديني (٢٩٤=F، ٠٠٦٤=p) و سرمايه اجتماعي (٢٧٠=F، ٠٠٧٩=p) دو گروه در جامعه استفاده شد که نتايج اين آزمون معنيدار نبود، بنابراين داده ها مفروضه همگني واريانس هاي دو گروه در متغيرهاي پژوهش را رد نکرد و ميتوان از مقادير t براي مقايسه تفاوت بين گروها در متغيرهاي پژوهش استفاده کرد.
جدول ٢ نتايج آزمون آماري t مستقل براي مقايسه نمره هاي دو گروه دانشجويان و طلاب در علم باوري، گرايش هاي ديني و سرمايه اجتماعي را نشان ميدهد.
براي فهم چگونگي اين تفاوت کافي است ميانگين نمرة دو گروه دانشجويان و طلاب را از لحاظ متغيرهاي علم باوري، گرايش هاي ديني و سرمايه اجتماعي با يکديگر مقايسه کنيم .
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه علم باوري ميزان گرايش هاي ديني و سرمايه اجتماعي بين دو حوزه (دانشگاهيان – حوزويان ) در دوران کرونا بود.
نتايج نشان داد بين باور به علم ، گرايش هاي ديني و سرمايه اجتماعي در دو حوزه (دانشگاهيان – حوزويان ) تفاوت معناداري وجود دارد.
٨ هرگاه به حرم يکي از امامان و اولياء ميروم ، احساس معنويت عميقي به من دست ميدهد ٩ وقتي توبه ميکنم و از خداوند ميخواهم براي جبران گناهانم به من کمک کند ١٠ تقلب در پرداخت ماليات کار نادرستي است *** نمازpyوaهrمeکاhراTن Familyخانdواeدiه lدpرمpانيA کfارoبرlدJourna A Comparison of Scientism, Religious Tendencies, and Social Capital in Two Fields (University- Seminary Students) during the COVID-19 Era 3 Mojgan.