چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روش تلفیقی اورتون-دیویس به صورت آموزش از راه دور بر نارساخوانی دانشآموزان دختر نارساخوان دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی و از طرحهای پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان دختر دبستانی نارساخوان که در مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران در سال 1400-1399 بود. برای اندازهگیری متغیر وابسته مورد مطالعه از آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1384) استفاده شد. در این پژوهش دو مداخله آموزشی روش تلفیقی اورتون-دیویس که از روشهای چند حسی بوده و شامل تکالیف مبتنی بر بازیهای جهتدار بوده و توسط عچرشاوی (1399)، برای ارتقای مهارت خواندن و کاهش نارساخوانی طراحی و تدوین شده است. یافتهها: نتایج نشان داد روش تلفیقی اورتون-دیویس به صورت آموزش از راه دور بر عملکرد کلی خواندن (001/0>P) و درک کلمات (001/0>P) و درک متن (001/0>P) کودکان نارساخوان موثر بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت روش تلفیقی اورتون-دیویس به صورت آموزش از راه دور بر عملکرد کلی خواندن و درککلمات و درکمتن کودکان نارساخوان تاثیر دارد و میتوان از آن در جهت کاهش مشکلات کودکان نارساخوان استفاده کرد.
Aim: The aim of the present study was to determine the effectiveness of the integrated method of Orton-Davis in the form of distance education on dyslexia of dyslexic female students in elementary school in Tehran. Methods: The research method in this study was semi-experimental and pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study was all the dyslexic primary school girls who attended learning disorders centers in Tehran in 2020-21. To measure the dependent variable of the study, the Nema reading and dyslexia test (Kormi Nouri and Moradi, 2014) was used. In this research, two educational interventions of the integrated Orton-Davis method, which is one of the multi-sensory methods and includes tasks based on directional games, were designed and compiled by Atchershawi (2019) to improve reading skills and reduce dyslexia. Results: The results showed that the combined method of Orton-Davis in the form of distance education on the overall performance of reading (P. Conclusion: It can be concluded that the combined method of Orton-Davis in the form of distance education has an effect on the overall performance of reading and comprehension of words and text of dyslexic children and it can be used to reduce the problems of dyslexic children.
خلاصه ماشینی:
آيا روش تلفيقي اورتون -ديويس بر نارساخواني دانش آموزان دختر نارساخوان در مرحله پيگيري پايدار است ؟ روش پژوهش روش پژوهش در اين مطالعه از نوع نيمه آزمايشي و از طرح هاي پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
در اين پژوهش دو مداخله آموزشي روش تلفيقي اورتون -ديويس که از روش هاي چند حسي بوده و شامل تکاليف مبتني بر بازي هاي جهت دار بوده و توسط عچرشاوي (١٣٩٩)، براي ارتقاي مهارت خواندن و کاهش نارساخواني طراحي و تدوين شده است ؛ و از توانبخشي شناختي - تعادلي" باران " که در قالب يک بسته آموزشي و شامل تکاليفي با محوريت تقويت کارکردهاي اجرايي و توجه توسط نجاتي (١٣٩٦)، طراحي و تدوين شده و از سوي مرکز پژوهشي علوم اعصاب شناختي در اختيار محققان و درمانگران قرار ميگيرد؛ مورد استفاده قرار گرفته اند.
Effectiveness of visual auditory kinesthetic tactile technique on reading level among children with dyslexia at Helikx open school and Learning Center.
Reading and Writing, 35(3), 565- 588 *** The effectiveness of combined Orton-Davis method as distance learning on dyslexia of dyslexic female students in elementary school in Tehran in Covid-19 Pandemic Period 3 Shirin.
Mohammadi Aria / / / Abstract Aim: The aim of the present study was to determine the effectiveness of the integrated method of Orton-Davis in the form of distance education on dyslexia of dyslexic female students in elementary school in Tehran.