چکیده:
هدف این پژوهش پیش بینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس عزت نفس با واسطه گری صبر بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نمونهای به حجم 386 نفر از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال انتخاب گردید. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش مقیاس صبر(خرمائی،فرمانی و سلطانی)، مقیاس پرخاشگری(باس و پری) و مقیاس عزت نفس(کوپر و اسمیت) بود. شواهد مؤید پایایی و روایی مطلوب مقیاسها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عزت نفس پیشبین منفی پرخاشگری بوده و عزت نفس و صبر پرخاشگری را به صورت منفی و معنیدار پیشبینی نموده است همچنین نتایج روشن ساخت که صبر در رابطهی عزت نفس با پرخاشگری نقش واسطهای دارد. در مجموع، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که عزت نفس به واسطهی افزایش صبر موجب کاهش پرخاشگری در افراد میشود.
Objective: The present survey intends to predict students' aggression based on self-esteem with the mediation of patience. Method: The research method is correlational and based on the structural equation model. In this research, a sample of 386 people is selected from among the students of Islamic Azad University (North Tehran Branch) using the multi-stage cluster sampling method. The tools used in this research were patience scale (Khormaee, Farmani and Soltani), aggression scale (Boss and Perry) and Cooper smith Self-Esteem Inventory. The evidence confirmed the reliability and validity of the scales. In order to check the research model, structural equation model method was used. Results: the results of the article indicate that self-esteem is a negative predictor of aggression, and self-esteem and patience predict aggression negatively and significantly. Conclusion: the author of the research conclude that patience plays a mediating role in the relationship between self-esteem and aggression. In general, the findings of the research show that self-esteem reduces aggression in people by increasing patience.