چکیده:
صنعت خودرو نیز ازجمله صنایع مهمی است که بنابر گستردگی، عمده فعالان آن به انعقاد جوینت وینچر اقدام میکنند و در هر کشوری به دلیل جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخصهای توسعهیافتگی محسوب و به لحاظ ارتباط با زنجیرهای از صنایع قبل و بعد خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در اشتغالزایی و نقشی مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند.این صنعت با اتفاقات مهم اجتماعی و سیاسی همچون انقلاب، جنگ تحمیلی و برنامههای توسعهای و یا در رابطه با وضع تحریمهای ناعادلانه عجین شده بنابراین درک مناسبی از وضعیت موجود این صنعت در داخل و خارج کشور به شناخت بهتر برای تصمیمگیری و بازنگری در برخی از سیاستهای موجود برای حفظ بقا و ادامه مسیر منتج خواهد شد.یکی از صنایعی که بعد از برجام توانست از فرصتهای به وجود آمده برای ارتباط با شرکتهای خارجی به تبادل دانش و فناوری بپردازد،صنعت خودرو است.صنعت خودروی ایران که پیش از برجام با همکاریهای بینالمللیاش در رتبهی ۱۱ صنعت خودروسازی دنیا قرار داشت؛ بعد از تحریمها به رتبه ۱۸ دنیا نزول کرد؛ اما پس از برجام با تدبیر شرکت خودروساز دولتی و خصوصی و سیاستهای وزارت صنعت معدن و تجارت،این صنعت با برقراری ارتباط مجدد با دنیا توانست رتبه جهانی خود را به ۱۶ برساند.در این مقاله برآنیم تا با نگاهی نو به نوع قراردادها و جزئیات آن فضای بهتر و مناسبتر از اوضاع این صنعت در سالهای قبل از تحریم را فراهم کند.
The automobile industry is also one of the important industries that, due to its size, most of its actors enter into joint ventures, and in every country, due to its special position in the industrial production networkandafter-sales services,it is considered one of the indicators of development and in terms of communication With a chain of industries before and after it, it is considered a key industry and has a high potential in job creation and plays an effective role in economic, social and cultural growth and development.This industry has faced important social and political events such as revolution, imposed war and development programs or in relation to the imposition of unfair sanctions, therefore, a proper understanding of the current situation of this industry inside and outside the country will lead to a better understanding for decision-making and revision of some existing policies to maintain survival and continue the path.One of the industries that will later From JCPOA, it was able to exchange knowledge and technology from the opportunities created to communicate with foreign companies, the automobile industry.Iran's automobile industry, which was ranked 11th in the world with its international cooperation before the JCPOA; After the sanctions, it dropped to the 18th rank in the world; However, after the Joint Comprehensive Plan of Action, with the planning of the state-owned and private automobile companies and the policies of the Ministry of Mining Industry and Trade, this industry was able to increase its global ranking to 16 by reconnecting with the world.
خلاصه ماشینی:
بررسي قراردادهاي بين المللي جوينت وينچر صنعت خودرو و نقش آن در جذب سرمايه گذاري خارجي و توسعه اقتصادي کشور 1 محبوب پناهي تاريخ دريافت :١٣٩٩/١٢/٢٠ امير محمودي ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٦/٢ چکيده صنعت خودرو نيز ازجمله صنايع مهمي است که بنابر گستردگي، عمده فعالان آن به انعقاد جوينت وينچر اقدام ميکنند و در هر کشوري به دليل جايگاه ويژه آن در شبکه توليد صنعتي و خدمات پس از فروش ، يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي محسوب و به لحاظ ارتباط با زنجيره اي از صنايع قبل و بعد خود، صنعتي کليدي محسوب شده و داراي پتانسيل بالايي در اشتغال زايي و نقشي مؤثر در رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايفا ميکند.
در اين زمينه يک کارشناس صنعت هم قراردادهاي خودرويي در قالب جوينت ونچر را حاصل توافق هسته اي ايران ميداند و عنوان ميکند که سرمايه گذاري مشترک با خودروسازان مطرح ، نه تنها براي صنعت خودرو بسيار بهره مند است ، بلکه از نگاه اقتصاد بزرگ ، ارزآوري، ايجاد اشتغال و افزايش توليد ناخالص ملي را در پي دارد.
- Hewitt, Ian, JointVentures, Sweet & Maxwell, 2nd Edition 2001, London, Page xi;Campbell, Denis (Editor); Structuring International Contracts; Kluwer Law International, (2005):101 - Kling Edward & Ellison , Julian (co-editors), Joint Ventures in Europe, Butterworths,( 1991):1 - Baptista, Luiz Olavo, and Pascal Durand-Barthez.