چکیده:
گذر از ساختارگرایی و ورود به مرحلۀ نشانه - معنایی بیانگر این مطلب است که معنا امری متکثر و تعددپذیر، از پیش تعیین نشده و حصار ناپذیراست که فرصت خوانشهای متعدد و پویا را در گفتمانها فراهم میسازد. همچنین، به دلیل اینکه نشانه - معناشناسی، منحصراً از طریق تبیین وجوه نشانهای موجود درون متن صورت میگیرد، میتواند ابزاری مناسب برای مطالعۀ گفتمانهای دینی باشد. ازاینرو در این پژوهش، یکی از گفتمانهای چالشی در قرآن کریم، تحت عنوان سورۀ منافقون انتخاب گردید، تا ساختارهای شکلگیری، تولید و دریافت معنا، شگردها، ابزارهایی که منافقان سعی در پنهان کردن چهرۀ حقیقیشان دارند و استراتژیهای قرآن کریم برای آشکار-ساختن حقیقت آنان، بررسی گردد. روش تحقیق، روش توصیفی - تحلیلی با اتکا بر ابزار نشانه - معناشناسی است. نتایج بررسی روابط بین نشانههای سورۀ منافقون نشان میدهد که منافقان برای کنش نفاق، استراتژی و شگردهای مختلفی را پایهریزی میکردند که مهمترین آن عاطفیسازی فضای گفتمان است. از دیگر نتایج تحقیق، اشاره به استراتژی قرآن کریم است که همواره، در مقابل نشانههای منافقان، نشانههای چالشی، تناقضی، تقابلی، دگرسویی را انتخاب میکند تا جریان عاطفی را که به راه انداختهاند به سمت شناخت و شناساندن چهرۀ حقیقی آنان، هدایت کند.
the transition from structuralism and entering the semiotic stage shows that the meaning is plural and multiplicative, not pre-determined and also is without a fence that provides the opportunity to read multiple and dynamic readings in discourses . due to the fact that semiotics is exclusively done through explaining the aspects of the signs text , it can be a suitable tool for studying religious discourse . therefore , in this paper, ", has been chosen , one of the challenging discourses in the Holy Qur'an under the title of "Sura of the Monafiqun , to understand the formation structures of the production and perception of meaning, , the techniques they try to hide their true face and the strategies of the holy quran to reveal their true face. the research method is descriptive - analytical based on the semiotics tool. The results of the results of the relations between signs of Surat al-Monafiqun show that hypocrites used different strategies and methods for hypocrisy, the most important of which is the emotionalization of the discourse space. in addition, the Holy Quran always chooses the signs of challenge, contradiction, opposition, and change in front of the signs of the hypocrites, to guide the emotional flow which was created by the hypocrites to recognition and recognize their true faces .
خلاصه ماشینی:
ازاين رو در اين پژوهش ، يکي از گفتمان هاي چالشي در قرآن کريم ، تحت عنوان سوره منافقون انتخاب گرديد، تا ساختارهاي شکل گيري ، توليد و دريافت معنا، شــگردها، ابزارهايي که منافقان ســعي در پنهان کردن چهره حقيقي شان دارند و اســتراتژي هاي قرآن کريم براي آشکارســاختن حقيقت آنان ، بررسي گردد.
1) semiotics 2) Ferdinand de Saussure 3) Charles Sanders Peirce در همين راســتا، در اين پژوهش ، يکي از گفتمان هاي چالشــي قرآن کريم ، تحت عنوان سوره منافقون ، انتخاب گرديد، تا ساختارهاي شکل گيري ، توليد و دريافت معنا بررسي شود؛ چراکه ، به نظر مي رســد اين سوره مبارکه مي تواند بستري مناسب براي بهره مندي از روش نشانه _معناشناسي باشــد؛ زيرا، علاوه بر، دربرداشتن ، گفتمان منافقان و حالت هاي آنان در توليد و شکل گيري معنا، حاوي راهکارهاي قرآني است که به معرفي و شناخت اين گروه از معاندان اسلام ، مي پردازد.
مقاله «مدل اقناع افکار عمومي در قرآن کريم ؛ مطالعه موردي مواجهه با منافقين /فصلنامه پژوهش هاي راهبردي سياســت /١٣٩٦» نوشــته افتخاري و کاظمي به دنبال پاسخ گويي به اين پرسش هستند که رسول خدا(ص ) ازچه روش هاي اقناعي براي مواجه با منافقان بهره مي گرفتند؟ نويسندگان ضمن تبيين دقيق مواد نظري و مدل انطباقي تحقيق به ذکر نمونه هاي نفاق و انگيزه نفاق ورزي پرداخته اند؛ اما به نظر مي رسد روش هاي اقناعي مطرح شده نيازمند ترسيم يک چرخه است ؛ به اين معنا بايد چرخه پيش از اقناع و پس از آن و در رأس آن ابزار اقناع و مجاب سازي مطرح شود؛ امري که علي رغم نکات جديد مقاله ، به چشم نمي خورد.