چکیده:
چکیده: تفسیر صحیح آیات قرآن بویژه آیات دارای معانی متشابه، متوقف بر بکارگیری فنون و دانشهای گوناگونی است که در این میان توجه به بلاغت همواره مد نظر مفسران بوده و هست. حال سوال اساسی آن است که تفاوت دو رویکرد تاویلی و ظاهرگرایی در نقشدهی به دانش بلاغت و فنون آن در فهم مراد خداوند به ویژه در آیات موهم جسمانیت چیست و تحلیل آن کدام است؟ رهیافت این پژوهش که بر پایه مطالعات کتابخانهای به توصیف وتحلیل رویکرد مفسران در آیات موهم تجسیم و حرکت پرداخته، این است که در تببین این دسته از آیات، مفسران تاویلی و ظاهرگرا به دو گونه عمل کرده و هریک در راستای توجیه دیدگاه خود در تفسیر آیات، به ویژه آیات موهم جسمانیت، به بلاغت و به ویژه مجاز نقشسپاری کردهاند و در ادامه؛ توجه یا عدم توجه به فنّ مجاز بعنوان رکنی از اصول و قواعد بلاغی، منتهی به دو رویکرد تاویلی و ظاهرگرایی در تفسسیر آیات شده است. دیگرآنکه تعدّد نظرات ادبی مفسران موافق تاویل، ناشی از برداشت متفاوت تفسیری آنان از این آیات نیست؛ بلکه تنوّع اصول و قواعد بلاغی حاصل از آراء ادبی مفسران، یکی از مباحثی است که برای دوری از جسمانیت خداوند به آن استدلال شدهاست.
AbstractReview:The correct interpretation of the verses of the Qur'an, especially the verses with similar meanings, depends on the application of various techniques and sciences, among which the attention to rhetoric has always been considered by the commentators. Now the main question is what is the difference between the two interpretive and apparent approaches in mapping the knowledge of rhetoric and its techniques in understanding the meaning of God, especially in the important verses of corporeality, and what is its analysis? The approach of this research, which describes and analyzes the approach of commentators in important verses based on library studies, is that in explaining this group of verses, interpretive and ostentatious commentators have acted in two ways and each in order to explain and justify their views in The interpretation of the verses, especially the verses that are important for the physicality, have been assigned to rhetoric and especially to the permissible ones, and in the following; Attention or non-attention to the permissible art as a pillar of rhetorical principles and rules has led to two interpretive and superficial approaches in the interpretation of verses.