چکیده:
قرآن کریم حاوی آیات ناظر به امامت است. اما دلالت و مصادیق بعضی از این آیات به روشنی مشخص نیست. مانند آیۀ «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» (اسراء/33) است. پژوهش حاضر با بررسی منابعروایی و تفسیری فریقین، و تحلیل دلالتهای آیه درصدد تعیین دلالت و مصداق «ولی دم» است؛ نتیجه اینکه: الف) در کتب روایی شیعه از اهل بیت روایاتی نقل شده که حضرت مهدیرا فرزند امام حسین ، وارث آن بزرگوار و منتقم خونشان معرفی کرده است. زیرا امام حسین نفس محترمه و مصداق برجسته مظلومی هستند که خداوند وعده انتقامش را داده است. ب) روایات فریقین تأکید دارند که ولیدم باید وارث مقتول و از اقربای مقتول و یا فرزندان و وابستگان نسبی و دارای اختیار برای قصاص، بخشش و یا دیه و هر تصمیم دیگری است. اگر وارثی برای مقتول نباشد حاکم جامعه ولی دم مقتول محسوب میشود. پس بر فرض اینکه کسی مدعی شود در زمان ظهور وارثی نیست که ولی دم امام حسین باشد. طبعا حضرت مهدی که تنها امام معصوم حاکم هستند تنها مصداق حقیقی ولی دم برای امام حسین خواهند بود.
The Holy Quran contains verses referring to the Imamate. But the meaning and examples of some of these verses are not clear. Like the verse "and La Tarboya al-Khalifi Haramullah, the murder of Mazlema, the disaster of Soltana, Soltana, is Jasmine, Kan Mansura" (Israel / 33). The present study, by examining the narrative and interpretive sources of the two sects, and analyzing the meanings of the verse, seeks to determine the meaning and instance of "guardian"; The result is that: a) In the books of Shiite narrations, narrations have been narrated from the Ahl al-Bayt that Hazrat Mahdi (as), the son of Imam Hussein, has been introduced as his noble heir and avenger of their blood.B) The narrations of the two parties emphasize that the guardian must be the heir of the victim and one of the relatives of the victim or the children and relatives and has the authority to retaliate, forgive or ransom and any other decision. If he is not the heir of the victim, he is considered the ruler of the society but the tail of the victim. Therefore, Hazrat Mahdi (as), who is the only infallible Imam, is the true example of Imam Hussein.