چکیده:
در جُستار حاضر با مروری بر مبانی هستیشناختی ملاصدرا به روش توصیفی - تحلیلی، تلاش شده افزون بر بررسی تأثیر هرکدام از مبانی حکمت متعالیه بر برداشتهای تفسیری آیه شاکله به چگونگی بکار گیریشان در مباحث زیباییشناختی صدرایی بپردازد. از منظر ملاصدرا شاکله خداوند اسماء و صفات جمیل است که در حاقّ ذات وجود اوست. شاکله آفرینش هم، تجلّی تامّ و تمام اسماء حسنی الهی است که سرمنشأ ازلی دارد و در هر آنی شأنی از شئون و بطنی از بُطون بدیعِ احسن الخالقین در نظام احسن، ظُهور مییابد. شاکله اولیه انسان همان فطرت خدادادی است که انسان با قدرت عقل و اختیار و با تکرار صفات و عادات، شاکله ثانویه وجودی خود را بهصورت ملکات کریمه یا کریه میسازد و در نشئهٔ برزخی و اخروی هر ملکهای از نفوس انسانی بهشت و جهنم متناسب با آن را ایجاد میکند و او را به سمت اعلیعلیین یا اسفل سافلین سوق میدهد. هدف نگارنده نشاندادن بخشی جزئی از تفسیر زیباشناسانه صدرایی است تا بتوان از نتایج پژوهش در تربیت شاکله فردی و اجتماعی متربیان استفاده نمود. از کاربردهای متعدد پژوهش تبیین بحث عدل جزایی است؛ بدین معنا که شاکله زیبای برزخی و اخروی ثمره مُترتّب عِلّی اعمال و اخلاق حسنه در رسوخ ملکات شاکله دنیوی است.
The aesthetic explanation of the shakilah verse with the focus on Mullah Sadra's interpretive worksAbstract In this research, with a descriptive-analytical review of the ontological foundations of Mulla Sadra, an attempt has been made to examine the effect of each of the foundations of transcendental wisdom on the interpretations of the Shakilah verse and how they are used in Sadra's aesthetic discussions. From Mullah Sadra's point of view, the shape of God is the beautiful names and attributes that are in the nature of his existence. The shape of the creation is also the manifestation of all the good names of God, which has an eternal origin and, in every moment, the dignity of the things and the interior of the original womb of the best creator in the best system. The primary form of human being is the God-given nature that man, with the power of reason and free will, and by repeating his attributes and habits, creates his secondary form of existence in the form of the queens of sightly or unsightly, and in the ecstasy of purgatory and the afterlife, each queen of the human soul gets heaven and hell corresponding to it. creates and leads him to the highest or the lowest. The author's goal is to show a small part of Sadrai's aesthetic interpretation so that the results of the research can be used in the personal and social development of teachers. One of the many applications of research is to explain the issue of criminal justice; This means that the beautiful shape of a barrier and the afterlife is the fruit of the causally ordered actions and good morals in the permeation of the realms of the worldly shape.