چکیده:
هدف: کارکردهای اجرایی به مجموعه ای از توانایی های شناختی سطح بالا اشاره دارد که ما را قادر می سازد رفتارهای خود را مدیریت کنیم. تحول بهنجار کارکردهای اجرایی در دوران کودکی برای پیامدهای بعدی زندگی از جمله سلامتی، ثروت و پیشرفت تحصیلی بسیار مهم است. هدف مطالعه حاضر، طراحی و اعتبارسنجی تعدادی از آزمون های سنجش کارکردهای اجرایی در نمونه ای از کودکان ایرانی است. روش: در مطالعه مقطعی- مقایسه ای حاضر، 1676 دانش آموز با دامنه سنی 6 تا 15 سال در 9 مطالعه مختلف با آزمون های کارکردهای اجرایی مختلف شرکت کردند: آزمون های ردیابی رنگی، ری، نشانه، سیالی طرح، ویسکانسین، استروپ، برج هانوی، استروپ نوشتاری و حافظه دیداری بر روی آنها اجرا شد. برای بررسی روایی افتراقی آزمون ها از روش آماری تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس در آزمون ردیابی رنگی و شاخص ترسیم آزاد آزمون سیالی طرح در سطح 05/0 نشان دهنده تفاوت معنادار بین سنین مختلف بود. در آزمون ری، نشانه، حافظه دیداری، شاخص ترسیم با خطوط معین آزمون سیالی طرح، زمان کل آزمون ویسکانسین، زمان واکنش در هر سه مرحله آزمون استروپ و آزمون برج هانوی، نتایج تحلیل واریانس بین سنین مختلف در سطح 01/0 تفاوت معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: آزمونهای کارکردهای اجرایی آزمون معتبری برای مطالعه مسیر تکاملی و تأخیر یا اختلال هستند. این آزمونها برای نظارت بر اختلالات رشدی و/یا مداخلات مربوطه در محیط بالینی پیشنهاد میشوند.
Aim: Executive functions, as a set of cognitive abilities, enable us to manage our behaviors. Typical development of executive functions is crucial for adulthood health, wealth, and academic achievement. The aim of this study was to design and validate some executive function tests in a sample of Iranian children. Method: In the present study, in a cross-sectional design, 1676 students, aged from 6 to15 years old, were participated in 9 different studies with different executive functions tests: Trial Making Test (TMT), Rey Complex Figure Test (RCFT), Token Test (TT), Design Fluency Test (DFT), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Stroop Test (ST), Tower of Hanoi Test (TOHT), and Visual Span Test (VST). Repeated measure ANOVA was used to evaluate discriminative validity between different age groups. Results: Findings described significant discriminative validity for TMT (pConclusion: The executive functions tests are valid to study typical developmental. These tests are proposed to use in clinical setting to monitor the developmental disorders and/or respective interventions.
خلاصه ماشینی:
در آزمون ري، نشانه ، حافظه ديداري، شاخص ترسيم با خطوط معين آزمون سيالي طرح ، زمان کل آزمون ويسکانسين ، زمان واکنش در هر سۀ مرحله آزمون استروپ و آزمون برج هانوي، نتايج تحليل واريانس بين سنين مختلف در سطح ٠/٠١ تفاوت معناداري را نشان داد.
آزمون سيالي طرح : آزمون سيالي طرح ٢که نسخۀ غيرکلامي آزمون سيالي کلامي ٣است ، براي سنجش انعطاف پذيري اجرايي و شناختي و ظرفيت تجسم (کار و همکاران ، ٢٠٠٨)، حل مساله ، حافظۀ کاري، پردازش هم زمان در ترسيم طرح و در نظر گرفتن قوانين تکليف و هم چنين مهار پاسخ هاي تکراري طراحي شده است .
ديداري در آزمون رديابي رنگي، براي بررسي روايي افتراقي، نتايج حاصل از اين آزمون نشان داد در شاخص اختلاف زمان بخش دوم و اول ، تفاوت معناداري بين گروه هاي سني مختلف و بين دو جنس وجود ندارد.
در مطالعۀ حاضر، نتايج حاصل از بررسي روايي افتراقي نشان دهندة وجود تفاوت معنادار در شاخص اختلاف زمان بين مرحلۀ سوم و اول در آزمون رديابي رنگي، هر دو مرحلۀ کپي و بازپديدآوري در آزمون ري، مراحل ترسيم آزاد و ترسيم با خطوط معين در آزمون سيالي طرح ، نمرة کل آزمون نشانه ، زمان کل در آزمون ويسکانسين ، نمره کل در حافظه ديداري و زمان واکنش در هر سه مرحله آزمون استروپ بود.
Development of the adolescent brain: implications for executive function and social cognition.