چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی و تدریس مجازی با تاکید بر دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت. برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی متون و منابع مقالات و آثار علمی در سایت های معتبر پرداخته شد. این پژوهش به لحاظ هدف نظری و از لحاظ شیوه اجرا از نوع تحلیل اسنادی است. داده ها با استفاده از شیوه تحلیل کیفی جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل شدند. یافته های حاصل از پژوهش حاکی از آن است که عوامل موثر بر اهمال کاری به دو دسته 1- عوامل فردی (درونی) 2- عوامل اجتماعی (بیرونی) قابل دسته بندی است. به جهت اهمیت و شیوع اهمال کاری در دوران تدریس مجازی نتایج کلی شامل راهکارهایی چون آموزش و ارتقاء مدیریت زمان، استفاده درست از فضای مجازی، مدیریت استرس، استفاده از روش های درمان فراشناختی، استفاده از راهبرد هنر درمانی و... جهت درمان و رفع این معضل آموزشی ارائه شد.
The present study was conducted with the aim of explaining the factors affecting academic procrastination and virtual teaching with an emphasis on primary school students. In order to achieve this goal, using the content analysis method, the texts and sources of articles and scientific works were reviewed on reputable sites. This research is a documentary analysis in terms of theoretical purpose and implementation method. Data were collected, classified and analyzed using qualitative analysis method. The findings of the research indicate that the factors affecting work procrastination can be classified into two categories: 1- Individual (internal) factors, 2- Social (external) factors. Due to the importance and prevalence of procrastination during virtual teaching, the general results include strategies such as training and promotion of time management, proper use of virtual space, stress management, use of metacognitive treatment methods, use of art therapy strategy and... for treatment and The solution to this educational problem was provided.
خلاصه ماشینی:
. در مبحث آسيب شناسي تدريس در دوران کرونا از ديدگاه دانش آموزان والدين و معلمان مقطع ابتدايي به مواردي چون ١- زيرساخت هاي فناوري اطلاعات موجود ٢- امکانات ٣- چارچوب آموزش ٤- مشکلات رفتاري ٥- مشکلات روحي و دروني ٦- کاهش تعاملات اجتماعي و ارتباطي ٧- محتوي آموزش مجازي ٨- زمانبندي آموزش ٩- ارزيابي آموزش ١٠- تدريس مجازي ١١- فضاي کلاس مجازي عوارض ناشي از کارکردن مداوم با گوشيها يا تبلت هاي هوشمند به دست آمد که به طور خلاصه اين آسيب ها به صورت عوامل فناوري، عوامل روانشناختي، عوامل اجتماعي و ارتباطي، عوامل آموزشي و عوامل جسمي دسته بندي شدند (فاتح نژاد و اميريان زاده ، ١٤٠١.
در همين راستا پژوهش يوسفي افراشته و کوه نشين (١٤٠٠) با عنوان مقايسه تاثيرآموزش مجازي و حضوري بر انگيزه يادگيري و اهمال کاري دانش آموزان دوره ابتدايي در دوران شيوع کرونا با روش شبه آزمايشي انجام شده است .
يافته ها نشان داد هر چند استفاده از آموزش مجازي اجتناب ناپذير است اما استفاده بلند مدت از آن باعث کاهش انگيزه تحصيلي و افزايش اهمال کاري دانش آموزان دوره ابتدايي ميشود.
بر اساس نتايج تحليل هاي انجام شده يکي از عوامل موثر بر کاهش اهمال کاري تحصيلي مديريت بکارگيري شبکه هاي اجتماعي توسط دانش آموزان است که اين امر ميتواند از افزايش اين پديده بکاهد.
بديهي است استفاده بلند مدت از اين آموزش باعث کاهش انگيزه تحصيلي و افزايش اهمال کاري و عدم مديريت زمان در دانش آموزان دوره ابتدايي ميشود.