چکیده:
یکی از مبانی دینی مسلمانان عصمت پیامبران، بهویژه عصمت پیامبر خاتم؟ ص؟ است. همه مسلمانان طبق تعالیم قرآن، قائل به معصومیت رسول خدا؟ ص؟ هستند؛ اما در گستره و محدوده عصمت، بین مفسران فریقین اختلاف است. شیعیان با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر؟ ص؟، شخصیت ایشان را بهگونهای ترسیم کردهاند؛ اما دانشمندان اهلسنت با همه اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر؟ ص؟ در همه شئون باورمند نیستند. مقاله حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی، به مقایسه دیدگاه طبری از مفسران اهلسنت با طبرسی از مفسران شیعه در مورد عصمت پیامبر خاتم؟ ص؟ ذیل آیات 105 و 106 سوره نساء، آیه 49 سوره مائده، آیه 43 سوره توبه، آیه 52 سوره حج، آیه 37 سوره احزاب و آیه 2 سوره فتح پرداخته است و به این پرسش پاسخ میدهد که دو مفسر یادشده، چه تبیینی از عصمت پیامبر؟ ص؟ و محدوده آن داشتهاند؟ پس از بررسی دو دیدگاه، مشخص شد طبری با وجود داشتن مکتبی مستقل، عصمت رسول خدا؟ ص؟ را میپذیرد؛ اما ایشان را در همه شئون معصوم نمیداند و با تفسیر برخی آیات طبق ظاهر آن، به گناه و اشتباه و لزوم استغفار برای پیامبر؟ ص؟ باور دارد؛ اما طبرسی با پذیرش عصمت کامل _ از گناه و اشتباه _ و در همه حیات رسول خدا؟ ص؟ به نقد دیدگاههای مخالف میپردازد.
One of the tenets of Islam is the infallibility of the prophets, especially that of the Last Messenger of Allah, peace be upon him and his family. According to the teachings of the Qur'an, Muslims believe in the inerrancy of the Messenger of God (s) but the exegetes differ in their opinions concerning the scope of infallibility. The Shiite scholars subscribing to complete infallibility of the Prophet (s), have portrayed his personality in a way that fits their religious doctrine. Sunni scholars do not believe in complete infallibility of the Prophet (s) inasmuch as they rely on the literal meanings of some verses which is why they differ in their opinion about the infallibility of the Prophet (s) in all respects. The present article uses a descriptive-analytical method to compare Tabari's view, a Sunni commentator, with that of Tabarsi, a Shiite commentator, on the infallibility of the Seal of Prophets (s) under verses 105 and 106 of Surah al-Nisa, verse 49 of Surah al-Maʾida, verse 43 of Surah al-Tawbah, verse 52 of Surah al-Hajj, verse 37 of Surah al-Ahzab and verse 2 of Surah al-Fath. The comparison is intended to address the question as to what the opinion of the two exegetes concerning the scope of the Infallibility of the Prophet (s) is. After examining the two views, it became clear that Tabari, despite having an independent school, accepts the infallibility of the Messenger of God (s). But he does not consider him infallible in all respects since he interprets some verses based on their literal meanings, which is why he believes that the Prophet (s) may err. If he happens to make a mistake or commit a sin, he should ask for forgiveness. But Tabarsi criticizes the opposing views by accepting complete infallibility - from sin and error. He maintains that the Messenger of Allah (s) is infallible throughout his life.