چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، به جهت طراحی الگوی دورههای توسعه حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد یادگیری معکوس انجام شد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش مورد استفاده فراترکیب بود. نمونه اولیهای مشتمل بر 3152 پژوهش که از پایگاههای علمی از سالهای 2000 تا 2020 به دست آمد که پس از غربالگری از نظر عنوان، چکیده، محتوا، روششناسی پژوهشها، 60 مطالعه انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج فراترکیب منجر به شناسایی 9 مولفه اصلی و 58 مولفه فرعی شد. در مرحله بعد به جهت غنای دادههای پژوهش، مصاحبهای با خبرگان (اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و آشنا به دورههای توسعه حرفهای) انجام شد که 12 مولفه اصلی و 50 مولفه فرعی مورد شناسایی قرار گرفت. در این مرحله تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل تم انجام گردید. سپس دادههای هر دومرحله با یکدیگر ترکیب شدند که در نهایت 15 مولفه اصلی و 55 مولفه فرعی به دست آمد. در مرحله بعد از مولفههای شناسایی شده پرسشنامهای استخراج و جهت رتبهبندی مولفهها در اختیار خبرگان قرار گرفت.یافته ها: مولفههای عوامل نهادی، حمایت و پشتیبانی، پداگوژی، ارزیابی و تضمین کیفیت، قالبهای یادگیری از نظر خبرگان بیشترین اهمیت را در دورههای توسعه حرفهای با رویکرد یادگیری معکوس داشتند.بحث و نتیجه گیری: در نهایت به جهت اعتبارسنجی مولفهها از ضریب لاوشه استفاده شد و در نهایت 10 مولفه اصلی و 38 مولفه فرعی مورد تایید قرار گرفت.
Purpose: The present study was conducted to design a model of professional development courses for faculty members of Farhangian University with a reverse learning approach. Methodology: This study was meta-combined in terms of applied purpose and method used. The prototype consists of 3152 studies obtained from scientific databases from 2000 to 2020. After screening in terms of title, abstract, content, research methodology, 60 studies were selected and analyzed. The hyper-combination results led to the identification of 9 main components and 58 sub-components. In the next stage, in order to enrich the research data, an interview was conducted with experts (faculty members of Farhangian University and familiar with professional development courses) in which 12 main components and 50 sub-components were identified. At this stage, data analysis was performed by theme analysis method. Then, the data of both phases were combined with each other, which finally obtained 15 main components and 55 sub-components. In the next step, a questionnaire was extracted from the identified components and provided to the experts to rank the components. Findings: The components of institutional factors, support and support, pedagogy, evaluation and quality assurance, learning templates were the most important for experts in courses of professional development with reverse learning approach. Conclusion: Finally, the lavage coefficient was used to validate the components and finally 10 main components and 38 sub-components were approved
خلاصه ماشینی:
دسته بندي مفاهيم شناسايي شده در قالب مقولات فرعي مولفه فرعي مقوله اصلي فناوريهاي نوين آموزشي تامين اعتبار قوانين ومقررات سياست گذاري عوامل نهادي تمرکز زدايي انگيزاننده هاي بيروني انگيزش انگيزاننده هاي دروني زير ساخت برنامه ريزي استراتژيک انعطاف پذيري دوره ها فراگير بودن محتواي دوره هاي توسعه عوامل مديريتي برنامه هاي حمايتي ارزيابي و تضمين کيفيت نياز سنجي داشتن روحيه تغيير ريسک پذيري عوامل فردي اخلاق حرفه اي احساس مسئوليت در مقابل خود ارتباطات فردي ارتباطات اجتماعي عوامل اجتماعي مسئوليت پذيري اجتماعي مهارت کلاسداري الگوي نقش ارتباط با دانشجو تسلط بر محتوا توسعه آموزشي تسلط بر روش تدريس مهارت ارزشيابي آشنايي با فناوريهاي نوين آموزشي مسئله شناسي تدوين طرح تحقيق مهارت در اجراي پروژه هاي تحقيقاتي توسعه پژوهشي تسلط بر روش هاي تحقيق تسلط بر ابزارهاي تحقيق انتشار يافته هاي علمي ارتباط با جامعه ارتباط با صنعت توسعه خدماتي کار آفريني توسعه حرفه اي يادگيري مستمر به روز بودن اطلاعات مديريت دانش مهارت فني فن بيان مديريت زمان خلاقيت و نوآوري انعطاف پذيري مهارت ادراکي خود تنظيمي مهارت هاي ارتباطي نظارت منظم و موثر مهارت رهبري مديريت تحولي مشاوره به دانشجويان نظم و انضباط فردي مسئوليت پذيري ويژگيهاي شخصيتي پشتکار مهارت کار گروهي مربي گري همتا تعامل با اجتماع علمي مهارت مديريتي توسعه سازماني جامعه پذيري تعاملات انساني اخلاق وارزش ها مرحله دوم : مصاحبه با خبرگان : به جهت تکميل و غنا بخشيدن داده ها در زمينه توسعه حرفه اي و بومي سازي مدل اوليه توسعه حرفه اي با رويکرد يادگيري معکوس در دانشگاه فرهنگيان با تعدادي از اعضاي هيات علمي آشنا به امر توسعه حرفه اي مصاحبه به عمل آمد و مصاحبه ها تا رسيدن اشباع نظري ادامه يافت .