چکیده:
هدف: محیطهای آموزشی مکانهایی هستند که در آنها چالشهای تحصیلی همواره وجود دارد. تابآوری تحصیلی از متغیرهایی است که برای فائق آمدن به مشکلات و چالشهای تحصیلی کمک شایانی میکند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی ارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه با تابآوری تحصیلی با نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در میان دانشجویان بود.روش: روش پژوهش همبستگی حاضر از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسیارشد که در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند را در برگرفت، از میان آنها تعداد 201 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ (2003)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر از طریق بوت استراپ و با استفاده از نرم افزار نرمافزار SPSS ورژن ۲6 و AMOS ورژن ۲۴ استفاده شد. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه بر تاب آوری اثر مستقیم داشت، تنظیم شناختی هیجان بین طرحوارههای ناسازگار اولیه تاب اوری تحصیلی میانجیگری میکند.نتیجه گیری: می توان گفت طرحواره های ناسازگار اولیه بر تاب آوری تحصیلی دانشجویان نقش دارد که در این میان تنظیم شناختی هیجان نقش میانجی را دارد. بنابراین با شناسایی و درمان طرحواره های ناسازگار اولیه می توان تاب آوری تحصیلی را در دانشجویان ارتقا بخشید.
Background & Objectives: There are lots of educational challenges on the academic campus. Some people can overcome these challenges but others cannot. Academic resilience is the variable that helps to overcome educational challenges. On the other hand, early maladaptive schemas are inefficient cognitive and emotional patterns and can lead individual behaviors to a special direction. Based on these facts, this study is going to examine the relationship between early maladaptive schemas with academic resilience: the mediating role of cognitive emotion regulation. Methods: This study is a descriptive-correlation. Its statistical population consisted of undergraduate and master students in Tehran who were studying in the academic year 1399-1400. Among these students, 201 students were chosen by sampling method available. In this study, online questionnaires in social media are used, because the prevalence of coronavirus. These questionnaires include, Young Early Maladaptive Schema – short form (Yang, Klosko & Weishar, 2003), Academic Resilience (Samuels, 2004) and Cognitive Emotion Regulation questionnaire by Garnefski (2001). This questionnaire had good validity and reliability. The collected data were analyzed using SPSS and AMOS at the significance level of 0/05.Results: Data were analyzed by SEM and Bootstrapping method, the results showed that, early maladaptive schemas have a direct effect on the academic resilience and cognitive emotion regulation has an intermediate role between early maladaptive schemas and academic resilience.Conclusion: Therefore, in order to prevent creation inefficient schemas and their destructive consequences, educating families in the direction of parenting quality, and the satisfaction of the basic needs and providing psychological services for psychological treatments are suggested.
خلاصه ماشینی:
Kouchi, Mami and Ahmadi (٢٠٢١) ضمن پژوهشي به اين نتيجه رسيدند که هر پنج طرحواره ناسازگار اوليه شامل جدايي و طرد، خودگرداني مختل ، محدوديت هاي مختل ، ديگر جهت مندي و گوش به زنگي افراطي بر تنظيم شناختي هيجان سازگار در دختران نوجوان اثر مستقيم و منفي و هر پنج طرحواره مذکور بر تنظيم شناختي هيجان ناسازگار در آنها اثر مستقيم و مثبت داشت .
تاب آوري تحصيلي ٩٥/٣٩ ١١/٣٣ **٠/٤٢- -0/38** -0/27** -0/29** 1 -0/42** 0/30** -0/46** *P در اين پژوهش مشخص شد که هر پنج طرحواره ناسازگار اوليه شامل جدايي و طرد، خودگرداني مختل ، محدوديت هاي مختل ، ديگر جهت مندي و گوش به زنگي افراطي با تنظيم شناختي هيجان سازگار و تاب آوري تحصيلي دانشجويان رابطه معنادار منفي و با تنظيم شناختي هيجان ناسازگار آنان رابطه معنادار مثبت داشتند.
طبق يافته هاي اين پژوهش مشخص شد که هر پنج طرحواره ناسازگار اوليه شامل جدايي و طرد، خودگرداني مختل ، محدوديت هاي مختل ، ديگر جهت مندي و گوش به زنگي افراطي بر تنظيم شناختي هيجان سازگار و تاب آوري تحصيلي دانشجويان اثر مستقيم و منفي و بر تنظيم شناختي هيجان ناسازگار آنان اثر مستقيم و مثبت داشت .
The mediating role of cognitive emotion regulation strategies and social self-efficacy in the relationship between early maladaptive schemas and social anxiety in adolescent girls.