چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اختلافات خانوادگی بر روحیه و برخورد متقابل کودک در خانواده انجام شده است.روش: تحقیق ازنوع توصیفی پیمایشی می باشد و کلیه دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی که درسال 95-96 در شهر دره شهر مشغول به تحصیل بوده اند جامعه آماری را تشکیل داده اند. نمونه پژوهش 70 نفر از دانش آموزان می باشد که با استفاده ازنمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه ارزیابی سلامت روانی در کودکان و پرسشنامه اختلافات خانوادگی استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان داد بین لجبازی و اضطراب کودکان با اختلافات خانوادگی رابطه معنی دار وجود دارد، اما بین افسردگی و روان پریشی کودکان با اختلافات خانوادگی رابطه ای یافت نشد.نتیجه گیری: با توجه به اینکه اکثر مشکلات رفتاری کودکان در محیط خانه و مدرسه منعکس کننده شرایط پیچیده بین فردی و رفتاری اعضای خانواده به ویژه والدین است، والدین باید برای سلامت روحی و روانی کودکان محیطی امن و پر از آرامش در محیط خانه فراهم آورند.
Purpose: The present research was conducted with the aim of investigating the impact of family differences on the mood and interactions of children in the family.Methodology: The research is a descriptive survey, and all the students of the sixth grade who were studying in Dere Shahr in 1995-1996 formed the statistical population. The research sample is 70 students who were selected using simple random sampling. To collect data, two questionnaires were used to assess mental health in children and a questionnaire on family differences.Findings: The results showed that there is a significant relationship between stubbornness and anxiety of children with family differences, but no relationship was found between depression and psychosis of children with family differences.Conclusion: Considering that the majority of children's behavioral problems at home and school reflect complex interpersonal and behavioral conditions of family members, especially parents, parents should provide a safe and peaceful environment for children's mental health at home.
خلاصه ماشینی:
جو عاطفي خانواده و حمايت انگيزه هاي يادگيري که ازطرف والدين در اختيار کودک قرار مي گيرد، ميتوانند در رشد فکري او تأثير بسزايي بگذارند، تحقيقات نشان داده است که کمبود تجربه هاي جديد و جالب يا عدم همکاري والدين و معلمين در اين امر باعث افسردگي و دلزدگي، و دلسردي و بي حوصلگي در کودکان مي شود و پيشرفت هوشي آنان را کند مي کند.
٨١٦ = r) است و مقدار سطح معنـاداري (٠,٠٠) شد و چون سطح معني داري به دست آمده از سطح خطاي مورد نظر (٠٠٥=α) کوچکتر است بنابراين با اطمينان ٩٥ درصد فرض صفر رد گرديد و فرض H١ (فرض محقق ) تاييد شد بعبارت ديگر بين لجبازي و نافرماني کودکان با اختلافات والدين رابطه معنادار وجود دارد.
٤٢٥ = r) است و مقدار سطح معناداري (٠/١٦) شد پس چون سطح معني داري به دست آمده از سطح خطاي مورد نظر (٠٠٥=α) بزرگتر است با اطمينان ٩٥ درصد فرض صفر تاييد گرديد و فرض H١ (فرض محقق ) رد شد بعبارت ديگر بين افسردگي کودکان با اختلافات والدين رابطه معنادار وجود ندارد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه اول : بين لجبازي و نافرماني کودکان با اختلافات والدين رابطه وجود دارد.
تحقيقات نشان داده است که کودکان خانواده هايي که همواره بين والدين شان اختلاف و درگيري وجود دارد، معمولا دچار نگراني شديد و مشکلات عاطفي و رواني هستند.
فرضيه چهارم : بين روان پريشي کودکان و اختلافات والدين رابطه وجود دارد.
Key Words: Family Differences, Leukobia, Anxiety, Depression, Psychosis 1 Master of Science in Education from Allameh Tabatabai University of Tehran, Iran.