چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه عملکرد خانواده با سبک تفکر در مادران کودکان مهد کودک شهر قم انجام پذیرفت. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان مهد کودک شهر قم که زیر نظر سازمان بهزیستی شهر قم بودند، صورت گرفت. ۱۴۱ نفر از مادران کودکان مهد کودک به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش خانواده (1983) استفاده شد. دادهها با آزمون معناداری همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار spss21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین متغیر عملکرد خانواده با سبک تفکر وجود داشت (0/01>p ). سبک تفکر جزئی رابطه منفی و معناداری با عملکرد خانواده در سطح معنادار یک صدم داشت و بین سبک تفکر قضایی با عملکرد خانواده رابطه منفی و معنی داری برقرار بود. سبکهای تفکر سلسله مراتبی، کلی، رابطه منفی و معنی داری با عملکرد خانواده برقرار کردند. سبک تفکر اولیگارشی، درونی، محافظه کار، آزاد اندیش، رابطه مثبت و معناداری را با عملکرد خانواده به ترتیب برقرار کردند. نتیجهگیری: تربیت و عملکرد موجود در خانواده بر شکلگیری و پرورش سبکهای تفکر افراد از زمان کودکی تایر بسزایی میتواند داشته باشد.
Purpose: The aim of this study was to determine the relationship between family function and thinking style in mothers of kindergarten children in Qom.Methodology: The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study included all mothers of kindergarten children in Qom who were under the supervision of Welfare Organization of Qom. Three mothers of kindergarten children were selected by cluster random sampling. Sternberg and Wagner (1992) and standard questionnaires (1983) were used to collect data. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression model using spss21 software.Findings: Findings showed that there was a positive and significant relationship between family functioning variable and thinking style (p Conclusion: Family education and performance can have a significant impact on the development and development of people's thinking styles from childhood.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته ها نشان داد رابطه مثبت و معناداري بين متغير عملکرد خانواده با سبک تفکر وجود داشت (٠٠١ کليد واژه ها: عملکرد خانواده ، سبک تفکر، تربيت ، کودک، مادران ١ استاديار و عضو هيات علمي گروه روانشناسي ، واحد سمنان ، دانشگاه ازاد اسلامي ، سمنان ، ايران .
در اين راستا هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد خانواده با سبک تفکر در تربيت کودک مي باشد.
مقدارضريب آلفاي کرونباخ براي هر يک از سبک هاي تفکر قانون گرايانه (٧٤٠/)، اجرايي (٠/٦٥)، قضايي (٠/٧٤)، کلي (٠/٦٥)، جزئي (٠/٦٧)، آزادمنشانه (٠/٨٣)، محافظه کارانه (٠/٧٦)، سلسله مراتبي (٠/٧٥)، سلطنتي (٠/٦٥)، آنارشي (٠/٥١)، اوليگارشي (٠/٧٠)، دروني (٠/٧٣)، بيروني (٠/٧٨) به دست آمده است (زانگ ، ٢٠٠٢ به نقل از بازدار و همکاران ، ١٣٩٢) ب - پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش خانواده (FAD١) يک پرسشنامه ٦٠ سوالي است که براي سنجيدن عملکرد خانواده بر مبناي الگوي مک مستر، تدوين شده است .
يافته ها در اين پژوهش (( رابطه عملکرد خانواده با سبک تفکر در مادران کودکان مهد کودک شهر قم )) بررسي شده است .
٠٥يعني با اطمينان %٩٥ رابطه معنادار است همچنين بين عملکرد خانواده و سبک تفکر دروني در سطح آلفاي ٠.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش بين عملکرد خانواده و برخي از سبک هاي تفکر رابطه بدست آمد.
نتايج نشان داد بين شيوه تربيتي اقتداري و عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و معني دار و همچنين بين دوتا از مولفه هاي ديگر و عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و معنا دار مي باشد و از طرفي تحقيق که امامي پور، سيف (١٣٨٢) بررسي تحولي سبک هاي تفکر در دانش آموزان و دانشجويان و رابطه آنها با خلاقيت و پيشرفت تحصيلي داشتند.