چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی زمینه و عوامل موثر خانوادگی (سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی) بر انتخاب رشته دانش آموزان بود. روش: روش مطالعه در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه واقع در منطقه 8 تهران در سال 95- 1394 بودند. جمعیت نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای، متناسب با جنسیت شامل 355 نفر از دانش آموزان، با رعایت نسبت جنسی 178نفر پسر و 177نفر دختر بود ند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور برآورد پایایی ابزار سنجش از پیش آزمونی با جامعه آماری30 نفر بهره گرفته شد و نتایج از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی 0/8 بدست آمد. به منظور توصیف اطلاعات به دست آمده از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین وشاخص پراکندگی انحراف معیار استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از آمارههای همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس بهره گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر خانوادگی (سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی) در بین دانش اموزان رشتههای مختلف تفاوت معناداری داشت (p<0. 05) نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق بین متغییرهای سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با انتخاب رشته دانش آموزان رابطه وجود دارد و تغییر در هریک از آنها موجب تغییر در انتخاب رشته دانش آموزان میگردد.
Purpose: The aim of this study was to investigate family contexts on student choice.Methodology: The study method in this study was descriptive-analytical. The statistical population of this study included all high school students located in District 8 of Tehran in 2015-16 and the sample population included 355 students with sexual intercourse, 178 boys and 177 people. It was a girl. The sampling method was cluster-type and gender-appropriate. The measurement tool was a researcher-made questionnaire. 0.8 = obtained. In order to describe the obtained information, frequency, frequency percentage, mean and scattering of standard deviation were used. Pearson correlation statistics and variance analysis were used to test the hypotheses.Findings: The findings showed that effective family factors (economic capital, cultural capital and social capital) were significantly different among students of different fields.Conclusion: According to the research findings, there is a relationship between the variables of economic capital, cultural capital and social capital with the choice of the field of students and the change in each of them causes a change in the choice of the field of students
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته ها نشان داد که عوامل موثر خانوادگي (سرمايه اقتصادي، سرمايه فرهنگي و سرمايه اجتماعي) در بين دانش اموزان رشته هاي مختلف تفاوت معناداري داشت (٠٠٥ کلمات کليدي: زمينه هاي خانوادگي، انتخاب رشته ، مقطع دبيرستان ، دانش آموزان ١ -استاديار دانشگاه فرهنگيان ،پرديس شهيدچمران ، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ) gmail.
اين تحقيق سعي دارد تا به نقش تعيين کننده خاستگاه خانواده به عنوان عامل تاثيرگذار بر انتخاب رشته دانش آموزان بپردازد و به دنبال پاسخ به اين سئوال و سئوالهايي است که خانواده با چه مکانيسم و ديناميسمي و تحت تاثير چه فاکتورهايي مي تواند بر انتخاب رشته و در نتيجه سرنوشت جوانان و جامعه اثرگذار باشد؟ بورديو با طرح مفهوم عادت واره (هبيتوس ) اين سؤال مهم را مطرح ميکند که چگونه رفتار ميتواند بدون آنکه محصول تبعيت از قوانين باشد حالتي قاعده مند پيدا کند؟ او عادت واره را از نظر شکل به صورت سرمايه عاملان تعريف ميکند که «ساختار ساخته شده و سازنده » را شامل مي شود.
پريچهر (١٣٩٢) نيز در تحقيق خود که در منطقه ١٢ آموزش و پرورش تهران در باره عوامل موثر در انتخاب رشته تحصيلي علوم انساني و علوم تجربي در بين دانش آموزان سال اول دبيرستان هاي اين منطقه صورت گرفته که نشان مي دهد بين انتخاب رشته تحصيلي دانش آموزان و چگونگي پيشرفت آن ها در دروس مربوطه دوره راهنمايي و درک و علاقه آن ها به اين دروس رابطه معني داري وجود دارد.