چکیده:
هدف: این پژوهش باهدف مطالعه میزان آگاهیهای بومشناختی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی در شهر تبریز و مطالعه نقش جنسیت و میزان تحصیلات والدین در آن انجام شد.روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1398 – 1397 بود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 392 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظرخواهی از اساتید و صاحبنظران و پایایی آن با روش دونیمه کردن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی با استفاده از نرمافزار SPSS25 در سطح معناداری 05/0 انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج آزمون t تک گروهی در سطح معنیداری کمتر از 05/0، میزان آگاهیهای بومشناختی و ابعاد آن در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز بهطور معنیداری پایینتر از حد متوسط بود. میزان آگاهی دانشآموزان به جز در بعد آلودگی در باقی ابعاد آگاهی بومشناختی پایینتر از حد متوسط بوده و در سطح غیرقابل قبولی ارزیابی گردید. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که دختران در مقایسه با پسران از میزان آگاهیهای بومشناختی بیشتری برخوردارند و تنها میزان آگاهی از چرخه مواد در دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری نداشت (05/0). نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد که میزان آگاهیهای بومشناختی و ابعاد آن برحسب تحصیلات پدر و مادر تفاوت معنیداری دارد (05/0>p < /span>). نتایج آزمون تعقیبی دانکن حاکی از این بود که میزان آگاهیهای بومشناختی دانشآموزان و ابعادش با افزایش سطح تحصیلات پدر و مادر افزایش مییابد.نتیجهگیری: فرآیند سواد بوم شاختی، ترسیمکننده و بیانگر پیشرفت دانش آموزان می باشد؛ به عبارت دیگر دانش آموزان می توانند موضوعات و مواردی مختلف را در آموزش بومشناسی بیاموزند تا بتوانند به سطح تعریفشدهای از درک بومشناسی و وقایع بومشناختی دست یابند.
Purpose: This study was conducted to study the level of ecological knowledge of sixth grade elementary school students in Tabriz and to study the role of gender and the level of education of parents in it. Methodology: This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method. The statistical population was the sixth grade elementary school students in Tabriz in the academic year 1397-1397 that the sample size using Morgan table was 392 people. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose face and content validity was confirmed by consulting professors and experts and its reliability was confirmed by halving method. Data were analyzed using t-test, one-way analysis of variance and post hoc test using SPSS25 software at a significance level of 0.05. Results: Based on the results of one-group t-test at a significance level of less than 0.05, the amount of ecological knowledge and its dimensions in sixth grade elementary school students in Tabriz were significantly lower than average. The level of students' knowledge, except for the pollution dimension, was lower than average in other dimensions of ecological knowledge and was assessed at an unacceptable level. Also, the results of independent t-test showed that girls have more ecological knowledge than boys and only the knowledge of the material cycle in male and female students was not significantly different (p Conclusion: The process of ecological literacy is drawing and expressing students' progress; In other words, students can learn different subjects and subjects in ecology education in order to reach a defined level of understanding of ecology and ecological events.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، تعيين نشانگرهاي سواد بوم شناختي در ارزيابي افراد در سيستم آموزشي نيز مؤثر است ؛ زيرا از طرفي در اندازه گيري و تعيين ميزان موفقيت فارغ التحصيلان در کسب آگاهيهاي بوم شناسي ، معياري در اختيار قرار ميدهد که ميتوان ميزان يا سطح آگاهي - هاي بوم شناختي افراد را با آن سنجيد و از طرف ديگر، به دليل معين کردن اهداف آموزش محيط زيست و استانداردهاي آموزشگري 1 1Yoleri 2Yildiz 3Zsuzsanna 4Alp در ارزيابي آموزشگران و معلمان نيز ميتواند به خوبي مورداستفاده قرار گيرد.
از طرفي چون ميانگين کمتر از ٥٠ است نتيجه گرفته ميشود که ميزان آگاهي بوم شناختي دانش آموزان پايه ششم دوره ابتدايي شهر تبريز از چرخه مواد به طور معنيداري پايين تر از حد متوسط ميباشد.
از طرفي چون ميانگين کمتر از ٥٠ است نتيجه گرفته ميشود که ميزان آگاهي بوم شناختي دانش آموزان پايه ششم دوره ابتدايي شهر تبريز از چرخه آب به طور معنيداري پايين تر از حد متوسط ميباشد.
از طرفي چون ميانگين کمتر از ٥٠ است نتيجه گرفته ميشود که ميزان آگاهي بوم شناختي دانش آموزان پايه ششم دوره ابتدايي شهر تبريز از تنوع زيستي به طور معنيداري پايين تر از حد متوسط ميباشد.
مطالعات مشابهي که توسط آشتياني (١٣٨٧)، استوار کرد شولي (١٣٨٨)، صالحي و همکاران (١٣٩٥) و سايرين صورت گرفته است نشان ميدهد وضعيت آگاهيهاي بوم شناختي دانش آموزان در حد متوسط و پايين ميباشد و اين نشان از عدم آگاهي دانش آموزان نسبت به محيط زيست و ابعاد آن دارد.