چکیده:
شکل متمرکز است که در آن توابع -U این مقاله بر ارائه یک مدل جدید برای مسئله بالانس خط مونتاژهدف از جنس هزینه، ظرفیت و کیفیت به طور هم زمان در قالب یک مسئله بررسی می شود. بهعلاوه فرضشده هر وظیفه به مجموعه ای از ابزارآلات نیاز دارد و کیفیت انجام وظایف توسط کارگرها نیز متفاوتاست؛ بنابراین هدف مدل این است که تجهیزات و کارگران بهنحوی به ایستگاه ها تخصیص یابند کهمجموع هزینهی تجهیزات حداقل شود و کیفیت انجام کار در بالاترین سطح ممکن قرار گیرد. علاوه بر ایندو هدف، تعداد ایستگاه ها نیز کمینه میشوند. به این منظور، ابتدا یک مدل برنامهریزی چندهدفه غیرخطیآمیخته عدد صحیح ارائه می شود. سپس مدل، خطیسازی شده و برای حل مسئله، الگوریتم فراابتکاریشبیهسازی تبرید و نیز دو حالت بهبودیافته ی آن به کارگیری می شود. دو الگوریتم پیشنهادی شامل یکبرنامه رمزگذاری و رمزگشایی جدید و نیز جستجوی محلی برای تخصیص کارگر به هر ایستگاه است.برای تعیین حدود پارامترها در این سه الگوریتم از روش طراحی آزمایش استفاده شده و به ازاء ترکیبپارامترها، حالت های مختلفی برای حل مسئله ایجاد شده است. سپس، بر اساس گراف های موجود درادبیات تحقیق مثال های عددی ایجاد و نتایج حل آنها با سه الگوریتم مقایسه و کارایی الگوریتم ها سنجشمی شوند. به علاوه، برای ارزیابی کارایی مدل و الگوریتم پیشنهادی در مسائل واقعی، مطالعه موردی در خطمونتاژ قطعه نازل انجام گردید که در پالایشگاه های نفت کاربرد دارد. نتایج حل مطالعه موردی و بررسیشاخص های عملکرد برای آن، بیانگر کارایی و عملکرد بهتر حالتهای بهبودیافته الگوریتم شبیهسازیتبرید است.
This paper focuses on a novel model of the U-shaped assembly line balancing problem, in which the objective functions include cost, capacity, and quality are simultaneously examined. It is assumed that each task requires a set of equipment. In addition, the quality of tasks performed by each worker varies. Hence, the purpose of the model is that the total cost of the equipment is minimized and the quality of the work is maximized. Additionally, the number of workstations is minimized. To this end first, a multi-objective non-linear mixed-integer programming model is provided. Then, the model is linearized, and simulated annealing (SA) algorithm and two of its modified modes have been proposed to solve the problem. The proposed algorithm includes a new encoding/decoding scheme, as well as a local search for assigning the worker to each station. To determine the parameters in three algorithms, the experimental design has been used and various modes have been created by combining the parameters. Moreover, numerical examples were established based on the graphs found in the literature and the solution is compared with three algorithms, revealing the efficiency of each algorithm. Additionally, a case study on the nozzle assembly line in oil refineries was conducted to evaluate the efficiency of the proposed model and algorithm. Results from the case study show that the modified SA algorithms performed better.
خلاصه ماشینی:
ارائه یک مدل برنامه ریزی چندهدفه برای بالانس خط تولید U- شکل با درنظر گرفتن تخصیص ابزار و سطح کیفی انجام وظایف مرتضی خرّم دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی شیراز، شیراز، ایران محمود اقتصادی فرد دانشیار دانشکده مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی شیراز، شیراز، ایران صادق نیرومند دانشیار گروه مهندسی صنایع ، مرکز آموزش عالی فیروزآباد، فیروزآباد، ایران چکیده این مقاله بر ارائه یک مدل جدید برای مسئله بالانس خط مونتاژ U-شکل متمرکز است که در آن توابع هدف از جنس هزینه ، ظرفیت و کیفیت به طور هم زمان در قالب یک مسئله بررسی میشود.
برای پر کردن این شکاف ها، در این مطالعه یک مدل برنامه ریزی چندهدفه غیرخطی آمیخته عدد صحیح جهت بالانس خط مونتاژ U-شکل تک محصولی ارائه شده است که در مدل سازی مسئله ، برای درنظر گرفتن شرایط واقعی فرض شده است که هر وظیفه به مجموعه ای از ابزارآلات نیاز دارد و در این رابطه ، کیفیت انجام وظایف توسط کارگران ، متفاوت در نظر گرفته شده است .
مدل سازی کیفیت در مسئله بالانس خط مونتاژ (به عنوان یکی از توابع هدف ) به صورت متفاوتی نسبت به مطالعات پیشین این حوزه انجام شده است ؛ به نحوی که سطح عدم کیفیت انجام کار توسط کارگران در کلیه ایستگاه ها را حداقل مینماید.
: مدل پیشنهادی برای مسئله بالانس خط مونتاژ U-شکل که سه هدف را بهینه مینماید، به صورت زیر ارائه شده است : )به تصویرصفحه مراجعه شود) )به تصویرصفحه مراجعه شود)تابع هدف اول (رابطه ١) سعی در حداقل نمودن هزینه تجهیزات و ابزارآلات استفاده شده برای انجام فعالیت ها در کلیه ایستگاه ها دارد.